Snehvide

2015
)

Snehvide af Michael Connelly

30 sep.15

Et herligt og hårdkogt gensyn med den rebelske kriminalkommissær, Harry Bosch, som denne gang får sin sag for i kampen om retfærdighed for en 20 år gammel mordsag.

Michael Connelly har skrevet 25 bøger om Harry Bosch, hvoraf 14 er oversat til dansk. Hertil kommer en række bøger uden for serien. Så man må sige, at Michael Connelly er en erfaren krimiforfatter – og det kan mærkes! Som læser bliver man fanget fra første sides voldsomme begivenheder. Sprogets flyder så let, at man bliver trukket ind i historien, og selv læsere, der ikke kender Bosch på forhånd, vil få en klar forestilling om, hvordan han er. Og man må sige, at enspænderen Bosch er tilbage på fuld kraft. Han er lige så ihærdig og kompromisløs, som han plejer.

Den gamle sag om Rodney King hjemsøger atter Harry Bosch. Denne gang drejer det sig ikke om selve King-sagen men om en anden sag, der opstod i det kaos, der fulgte i kølvandet på domsafsigelsen i King-sagen. I de voldsomme optøjer, der opstod i Los Angeles i 1991, bliver Bosch kaldt ud til et mord i en mørk smøge. I modsætning til disse dages øvrige mord, er offeret en hvid kvinde. Pga. denne afvigelse vil Bosch gerne bruge lidt længere tid på dette mord, men desværre vil omstændighederne det anderledes. Han bliver tvunget til at afgive sagen og gå videre til den næste.

20 år senere sidder Bosch i den gruppe, der tager sig af kolde sager. Og da årsdagen for optøjerne nærmer sig, beslutter politidirektøren sig for at få afsluttet flest mulig af sagerne fra denne periode. Derfor får Bosch mulighed for at komme videre med den sag, der har forfulgt ham lige siden. Sagen om "Snehvide" er dog ikke helt let at komme til bunds med. Og det bliver ikke lettere, da han får chefen – og Interne Affærer – på nakken. Bosch klør dog på med vanlig iver.

Det er et herligt gensyn med en kriminalkommissær, som altid er på kant med sin overordnede, og som nu nærmer sig pensionen med hastige skridt. Men selv modgang fra ledelsen får ham ikke til at opgive sin søgen på sandheden. Efterhånden er der kommet en del krimier af den hårdkogte, amerikanske slags. Disse har typisk en politimand som hovedperson – og ofte møder han modstand både fra sin ledelse og på hjemmefronten. Michael Connellys bøger er alle af denne type, og ”Snehvide” er ingen undtagelse. Så faste læsere af denne type krimi vil få stor fornøjelse af at læse denne bog – samt de øvrige i serien. Jeg må indrømme, at jeg har nydt gensynet med Bosch, og kommer der endnu en bog, vil den også blive læst.

Originally published by HelleP, Litteratursiden.

Krimiserien med Harry Bosch #14
Klim