Skyldige hjerte

2005
)

Skyldige hjerte af Julie Parsons

17 okt.05

Sorg og skyld danner klangbund i krimien om Nick Cassidy, der oplever det allerværste: Hans 8-årige søn forsvinder sporløst, mens han selv i stedet for at passe på sønnen holder hyrdetime med sin elskerinde.

Den halloween-dag i Dublin 1991 ramler hele den velordnede tilværelse sammen for Nick og hans kone Susan. Deres ægteskab overlever ikke sorgen og skylden, Susan begraver sig i sit arbejde som læge og Nick rejser til USA, hvor han ernærer sig som tegnelærer på randen af et nervøst sammenbrud.

En dag river et tilfældigt møde med en skikkelse fra fortiden ham ud af alkoholens dulmende tåger, og han rejser tilbage for at jagte sandheden om sønnens forsvinden og endelig få fred i sjælen.

Langsomt og møjsommeligt afdækker han gamle og glemte spor frem mod den uhyggelige sandhed om sønnens skæbne, der har baggrund i børnepornografi og seksuelt misbrug af børn med frygtelige følger på kort og langt sigt. Hvad skete der den eftermiddag, hvor Owen gik ud for at købe slik sammen med sin ven Luke, mens hans far dyrkede sin affære med nabokonen, og den mopsede au-pairpige troede, hun havde fri, og var mere optaget af kæresten? Hele denne side af sagen oprulles som en traditionel og uhyre spændende krimiintrige.

Sideløbende hermed indeholder bogen en aldeles overbevisende skildring af sorgens anatomi. Forældrenes ufattelige følelse af sorg og skyld danner en vibrerende klangbund for hele historien. De bruger forskellige strategier for at kunne leve med tabet. Nick handler og bruger sine følelser som redskaber for at få vished. Susan er mere lukket omkring sine følelser og er vred på Nick, da han vender tilbage og ripper op i sårene. Men trods deres forskellige reaktionsmønstre binder deres fælles tab og kærligheden til Owen dem sammen.

Bogen er således både opslugende og gribende og holder sin læser i en skruestik. Den er et fornemt eksempel på, hvorfor den nye type krimier af specielt kvindelige forfattere har så mange læsere: samtidig med at intrigen driver handlingen fremad, kan man som læser både spejle sig og blive klogere på sindets krinkelkroge, fordi historien handler om mennesker af kød og blod.

Oversat af Claes Johansen. Samleren, 2005. 398 sider. Kr. 299,-

Samleren
Claes Johansen