Skyggedrengen

2014
)

Skyggedrengen af Carl-Johan Vallgren

27 aug.14

En dreng kidnappes i tunnelbanen i 1970. En mand forsvinder sporløst i Stockholm i 2012. Er der en sammenhæng?

Ja, en sammenhæng er der. For manden; Joel Klingenberg, er bror til den dreng, der forsvandt i 1970. Og det viser sig, at Joel har gjort nogle spæde forsøg på at finde sin bror. Det er dog ikke lykkes endnu, men noget tyder på, at han har ønsket at få hjælp af sin gamle soldaterkammerat til det. Så da Joel er forsvundet, kontakter hans kone soldaterkammeraten, Danny Katz, der har en mindre virksomhed med oversættelser og andre freelance-opgaver, for at bede om hjælp.

Katz er dog ikke helt villig til at hjælpe. Han har rigeligt i sine egne dæmoner. Men efterhånden bliver han trukket ind i sagen – ikke mindst da han finder Angela død og med et bidesår på halsen. Dette bidesår er ved at få Katz i fedtefadet, da han tidligere har været impliceret i et mord, hvor offeret havde et identisk bidesår. Vil han klare frisag? Og finder han Joel? I live?

Man kan helt sikkert sige meget om skandinaviske krimier. Og ja, de ligner til dels hinanden. Men trods fællestræk med genren, er denne bog helt sin egen. Som læser bliver man trukket ind i plottet fra første side. Man bliver nærmest tvunget til konstant at læse videre for at finde ud af, om det lykkes for Katz at overleve, at finde Joel og måske at finde Kristoffer. Bogen er til tider barsk, men det passer glimrende til hovedpersonen, der bestemt ikke er et lille lam. Så ønsker man en pageturner, der kan sikre vågne nattetimer, er dette bogen, man bør vælge.

Modtryk
Anders Johansen
51131010