Skumfidusmaskinen

2020
)

Skumfidusmaskinen af Bobbie Peers og Sandra Steffensen

01 okt.20

Første bog i serien 'Opdagerklubben' byder på eventyr, fantasi, flyvende ubåde , Pirayapirater og selvfølgelig skumfiduser i lange baner.

Ella er en frisk og foretagsom pige, der elsker at bygge ting om og gøre dem endnu sejere, hun er nemlig en rigtig ombygger. Da hun får bygget sin globus om til en sej, neonfarvet planet, bliver hun suget ind i dens verden og ender i luften over havet, hvor hun reddes af en dreng i et luftskib. Han hedder Felixander-Koriander-Kokkosander (kaldet Felix) og er opdager. Sammen bliver de til Opdagerklubben og kommer nu ud på noget af et vildt eventyr.

Første bog i den nye serie om 'Opdagerklubben' er en rigtig spændende eventyrhistorie for de små, der kan læses højt fra ca. 5-6 år og læses selv fra ca. 7 år. Der er ikke nogen decideret karakteropbygning, det er bare lige på og hårdt fra første side. Ella er en frisk og kreativ ombygger, og det er indtil videre det, vi får at vide om hende. Da hun møder Felix, undrer hun sig over, at han er alene uden forældre, men han har ikke brug for nogen voksne, han er ”10 gange så dygtig og 100 gange så voksen som nogen voksen”, så der tegner sig hurtigt et billede af en Pippi-historie, hvor voksne er fraværende eller ude af den traditionelle voksen-rolle. Da Felix trækker dagens opgave fra MOR (Mekanisk Opgave Regulator) og får til opgave at finde ud af hvorfor ubåden svæver, er det da også en voksen, der har brug for hjælp. Skumfidusmaskinen i ubåden er i fare for at blive røvet af den farlige Pirayapirater, så Ella og Felix kommer på en opgave, hvor Ella får lov til at bidrage med sine ombyggerevner. Og får lov til at spise masser af skumfiduser.

Forfatteren er norsk og har blandt andet også skrevet serien om William Wenton, hvor den første bog hedder 'Luridiumstyven'. Det er dog en serie for lidt større børn.

Der er masser af skønne og farverige illustrationer af den norske illustrator Sandra Steffensen til at ledsage teksten. Det gør læsningen til en fest for de børn, der stadig har brug for billeder, når de læser eller får læst højt.

Carlsen
Lene Ewald Hessel
48731643