Skovrå

2019
)

Skovrå af Astrid B. Z. Madsen

10 jan.20

Stemningen i romanen er lige så tung og dyster som luften i den skov, der arbejder sig ind på byen Granhjem. Her er 16-årige Cas flyttet til med sine forældre, der skal forske i skovens aggressive ekspansion.

Cas er en ganske almindelig teenager, der begynder på et ganske almindeligt gymnasium i byen Granhjem, hvor han forelsker sig hovedkulds i den jævnaldrende Sara, der er vild og smuk. Men her stopper normaliteten også. Byen er truet af den omkringliggende skov, der aggressivt arbejder på at fortrænge menneskene og overtage byen. Skoven er forbudt område, og Cas kan mærke uhyggen snige sig ind, når han betragter de gådefulde træer. Men Sara færdes trygt og hjemmevant i skoven, og Cas begynder at indse, at hendes vilde duft og grønne øjne dækker over en dyster hemmelighed.

'Skovrå' er en fængende ungdomsroman, der bevæger sig på grænsen mellem det realistiske univers og det mytiske og okkulte. Sproget er sanseligt og forfatteren slår en klo i læseren med en handling, der drives frem af velfungerende cliff-hangers. Genremæssigt vil jeg betegne bogen som magisk realisme, men den lægger sig også i strømmen af klimalitteratur – men først og fremmest er det en gedigen ungdomsroman.

Læseambassadør på Aarhus Bibliotekerne Shaohan på 13 år har læst bogen med lidt blandede følelser:

”Forfatteren skriver rigtigt spændende, og jeg er ret vild med sproget. Man kan næsten mærke den tunge luft i skoven, og i beskrivelsen af Sara ved man med det samme, at hun er noget helt særligt. At Cas bliver forelsket i Sara så hurtigt, synes jeg ikke er ret realistisk, og beskrivelsen af miljøet på gymnasiet tror jeg heller ikke helt på. Jeg læser sjældent ungdomsbøger, så det er en genre, jeg ikke har så meget erfaring med, men jeg blev fanget af historien og vil gerne læse den næste, hvis der kommer sådan en. Der er så mange spørgsmål, man ikke får svar på, og nu bliver jeg nødt til at vide, hvad der sker!”

Shaohan læser oftest klassikere, så en overnaturlig roman om kærlighed og ungdomsliv er en helt ny genre for hende.

'Skovrå' er Astrid B.Z. Madsens debutroman. Forfatteren skriver lige nu på en 2´er, så Shaohan og os andre kan få stillet vores nysgerrighed, men hvornår den er klar til udgivelse vides ikke endnu.

Bogen henvender sig til børn og unge fra 12-16 år, men kan også læses af et voksent publikum. Jeg blev i hvert fald forført af den gådefulde historie og det sanselige sprog.