Skjult i havet

2018
)

Skjult i havet af Peggy Nille

10 nov.19

På tur i junglens myldrende og mangfoldige liv, havets dybder, eller langt inde i drømme. Huske at tage findebrillerne på.

Forfatteren selv kalder sine bøger for myldrebøger, og der er tre af dem: Skjult i en drøm, 'Skjult i havet' og Skjult i junglen. Alle tre bøger er fantastisk flotte med de klareste og skønneste farver og et frodigt plante- og dyreliv, der giver humøret et vældigt løft og leder mine tanker hen på Hans Scherfig. Jeg tænker her på de stærke farver og ærlige, barnlige illustrationer. Det samlede udtryk minder mig dog også virkelig meget om Esben Hanefeldt Kristensens collagelignende, klare billeder, som også har et væld af detaljer og finurlige sammenstillinger af mennesker, dyr og stiliseret natur.

De to bøger ’Skjult i havet’ og ’Skjult i junglen’ indledes begge med en kort præsentation af de mange dyr, som man skal på udkig efter i de næste ti tekstløse sider. Det enkelte dyr er at finde mange steder på hver side, godt gemt mellem farvestrålende, langfingrede tangplanter, masser af andre fisk og bløddyr, fugle i utallige former og farver, samt skov og i junglens tætte mørke.

Bogen ’Skjult i en drøm’ indeholder rigtigt mange forskellige fabeldyr, som man kan møde i drømmene, når man sover. Der er både en blå enhjørning, der læser en bog, en edderkop i et hjerteformet spind, en fugl med en trillebør samt mange andre. Scenerne i denne bog er fyldt med både flyvende øer, fugle der befries fra deres smukke bure af Anubis-figurer og natsorte skove med feststemning og lanterner, der oplyser mørket. De mange siders opdagelsesrejse giver rig anledning til at jagte den lille historie i den store, en jagt som både voksne og børn kan udfordre hinanden i. Alle tre bøger er eventyrligt smukke og en virkelig god og fantasifuld måde at lave spændende naturformidling på.

Peggy Nille, som er kvinden bag bøgerne, finder masser af inspiration i naturen. Hun designer bl.a. vægdekorationer til mange forskellige formål og arbejder med print, både på træ og stof.

Af andre myldrebøger, hvor man skal lede efter bestemte figurer, kan nævnes rækken af ’Flunker-bøger’, ’Find Holger-bøger’, men også forskellige ’Kig og find-bøger’, hvor man skal finde krabber, dinosaurer og andre spændende dyr. Bøger som er med til at udvikle en sans for detaljer hos både små og store, samtidigt med at de små træner deres ordforråd. I dette tilfælde udgør de en fantastisk smuk kakofoni af farver, former og mønstre, som skærper den æstetiske sans.

De tre myldrebøger er meget anbefalelsesværdige bøger, som børn kan sidde med selv fra ca. 5 år, men som i den grad opfordrer til fælleshygge i efterårets omskiftelige vejr.

Lamberth
Lene Lamberth