Skamløs

2018
)

Skamløs: Rebelske kvinder der ændrede verden af Pénélope Bagieu

23 jan.19

Inspirerende og humoristisk tegneserie om tolv kvinder, der med rebelsk ånd, styrke og ambitioner ændrede verden.

En masse kvinder har alt for længe stået i historietimens støvede hjørner. Hengemte og glemte eller simpelthen bare dømt betydningsløse. Pénélope Bagieu samler 12 af disse kvinder og deres fortællinger i et slags kvindehistorisk hyldestskrift, som inspirationskilde for samtidens unge læsere. Lyder det elitært og tørt? Det er det langt fra. Tværtimod er det tolv fascinerende, overraskende og sjove fortællinger.

'Skamløs: rebelske kvinder der ændrede verden' er en inspirerende tegneserie og en samling gode, spændende fortællinger. Simpelthen empowerment i tegneserieformat. Og ja, der er en del patos, men hvorfor skulle der ikke være det i sådan et hyldestskrift? Pénélope Bagieu holder en fin balance mellem alvor, skarphed, patos og fjollerier. Tegneseriemediet har nogle unikke muligheder i forhold til at skabe humor, og Bagieu udnytter da netop også sammenspillet mellem tekst og billede til at skabe sine ironiske morsomheder.

En del af komikken ligger også i Bagieus brug af moderne referencer midt i blandt historierne. Når fx Agnodike fra 350 f. kr. snakker med sin medstuderende på medicinstudiet i Egypten med følgende dialog: ”- Hvad svarede du på spørgsmål otte? – Fjernelse af leveren. Hvad med dig?”
Humoren og den moderne referenceramme anbefaler den helt sikkert også til unge læsere.

Tegnestilen er enkel, men meget udtryksfuld og karaktererne er tegnet på en måde, der gør dem meget respektindgydende og elskelige, både når de er omsorgsfulde og barske eller konsekvente. Hver historie er holdt i simple farveskemaer, der underbygger tiden og stemningen i fortællingen, men også giver plads til, at de stærke og skamløse kvinder kan stråle i alt deres vildskab og ydmyghed.

Tegneserien er på 144 sider, og med tolv hovedpersoner siger det sig selv, at det er begrænset, hvor dybt man kommer ned i den enkeltes fortælling. Historiske finesser er der ikke meget plads til. Men bedømmer man bogen ud fra den slags faktorer, gør man den uret. Det her er tydeligvis formidlet historie, der er skabt for at inspirere og vise, hvor mange rebelske kvinder der i grunden gemmer sig i verdenshistorien.

Pénélope Bagieu har gjort et godt stykke arbejde i at vise bredden i, hvilke typer kvinder, der har ændret verden. Nogle vil læse bogen og føle sig inspireret, andre vil få lyst til at dykke længere ned i historierne. Det her er en tegneserie for alle aldersgrupper og køn, men jeg foreslår, at du giver den til alle piger du kender, som skal konfirmeres i år.

Rebelske kvinder der ændrede verden
Cobolt
Troels Hughes Hansen