Sindssygelægen

1999
)

Sindssygelægen af Caleb Carr

01 nov.98

Intens spændende kriminalroman, som foregår i New York i 1896, hvor en seriemorder myrder løs blandt byens trækkerdrenge.

Psykiateren Laszlo Kreizler bliver af politidirektør Theodore Roosevelt bedt om at hjælpe med opklaringen og prøve at opstille en psykologisk profil af morderen. En metode der i dagens Danmark er blevet brugt i flere mordsager, men i datidens New York blev betragtet som en ny og nærmest kættersk metode. New York anno 1896 ligner på mange måder den by vi i dag kender fra utallige krimiserier som bl.a NYPD-Blues eller nyhederne på CNN, en stor beskidt by præget af et korrupt politi, en depraveret overklasse og ufatteligt hykleri og dobbeltmoral. Men til trods for parallellerne til nutidens New York er handlingstidspunktet i romanen ganske vigtigt, fordi det er spændende at blive ført ind i et New York, som alligevel er anderledes en nutidens. Miljøskildringen og forståelsen for tiden er fremragende, og kampen mellem det gamle og nye er godt beskrevet. Romanen er også interessant, fordi den på sin vis går imod øjeblikkets nypuritanske tendenser i U.S.A. Den sociale forståelse i romanen er stor. Det er en kriminalroman, som vil mere end at underholde, og det lykkes, men den er stadig utroligt spændende. Kriminalplottet er virkelig gennemtænkt, og den lille detektiv kommer frem i læseren. Vi følger langsomt med i opbygningen af den psykologiske profil af morderen og danner vores eget kartotek over mistænkte. Det er den bedste roman, jeg længe har læst, og det var svært at lægge den fra sig. 'Sindssygelægen' er absolut anbefalelsesværdig, men er man som læser mest til de lidt hyggelige engelske detektivhistorier, vil den nok være for barsk i sin miljøbeskrivelse.

Klim 1997.510 sider.

BogWeb - 1. november 1998

Krimiserien med Laszlo Kreizler ; 1