Sigurd fortæller Danmarkshistorie

2016
)

Sigurd fortæller Danmarkshistorie af Sigurd Barret

22 dec.16

Sigurd fortæller danmarkshistorie sejt og vildt og med pizza og chokoladeis. Med øje for både den faktuelle detalje og løgnehistorien, er to-bindsværket et spændende bekendtskab.

Sigurd fortæller danmarkshistorie begynder 130.000 år tilbage i tiden og slutter med historier om "dig og mig", der kigger ud i fremtiden. Undervejs stifter vi bekendtskab med fyrre af de vigtigste punkter i Danmarks historie. Sigurd fortæller om både stort og småt, og det er en befrielse selv som voksent menneske at kaste sig over de enkelte kapitler, selvom (eller måske netop fordi) der er flere improviserede tilnærmelser end tørre faktabokse. Selv om det ikke passer, er det stadig en god historie, skriver klaverbokseren. Dét er en udemærket måde at indpode de vigtigste dele af danmarkshistorien til de vigtigste dele af befolkningen...

Opskriften er simpel. Med et ben i historien og et ben i nutiden tager værket afsæt i, at det skal være sjovt at lære historien at kende. Udover dén genkendelighed, det skaber, er den nutidige vinkel et humoristisk indslag. Det er grundtonen for den unge læser, der i sit møde med danmarkshistorien skal forsøge at forestille sig de mange hændelser, der ligger forud for det liv, han eller hun med stor forvirring netop nu befinder sig i. For hvorfor skal man læse når mobiltelefonen blinker og bipper?

Til undervisningsbrug er årstallene noteret i marginen med rødt, ligesom de vigtigste begreber er fremhævet med henholdsvis blå og rød farve. Bagerst i bogen gør register samt oversigt over steder og personer det nemt at finde rundt i historien. Kronen på værket er kongerækken.

De yngre generationer ser sig i dag ikke særlig meget tilbage over skulderen, og der tales ofte om historieløse generationer. Af samme grund er Sigurds projekt vigtigt, for det handler først og fremmest om at vække interessen hos de yngre generationer. Sigurd fortæller danmarkshistorie er på den måde en ret seriøs historiebog og en rigtig god fortælling på én og samme tid.

Og husk så nu, at dengang havde de ikke mobiltelefoner eller dåsecola!

Politiken
NULL