Sherif

2018
)

Sherif af Lars Kjædegaard

10 jun.18

Endnu en brillant krimi med Thor Belling og Anita Hvid. Vanvittig spændende og yderst velskrevet med aktuelle tematikker.

’Sherif’ er en fremragende krimi med alt, hvad det indebærer. Et gennemført plot og uventede drejninger i handlingsforløbet og velkendte og meget afholdte hovedpersoner. Historien udspiller sig i København og forløbet kunne være taget ud af virkeligheden. Handlingen er meget realistisk og gennemtænkt og fik mig til at tænke anderledes om nogle af den vestlige verdens udfordringer.

Da en af deres egne bliver skudt og dræbt, kæmper Hvid og Belling en lang og sej kamp for at opklare mordet, men der er stærke kræfter, der modarbejder opklaringsarbejdet – også indenfor etatens egne rækker. Det bliver farligt for dem at fortsætte, da deres overordnede synes tilfredse med, at den skyldige tilsyneladende er blevet identificeret og skudt af politiet, men flere og flere detaljer gør det klart for parret, at det umuligt kan være den rigtige gerningsmand. Hvad stiller de op i den situation og hvad vil det koste dem, hvis de vælger at forsætte opklaringen på egen hånd?

Handlingen er mere samfundsrevsende end i de tidligere bøger i serien, men det gør den bestemt ikke dårligere, tværtimod. Der er gedigen spænding bogen igennem, og man er som læser ikke et øjeblik i tvivl om, at noget lignende kunne ske i den virkelig verden. Sproget er dejligt flydende, og bogen er alt for hurtig læst. Heldigvis slutter den med en ordentlig clifthanger, så jeg er ikke i tvivl om, at der kommer en mere fra forfatterens hånd, og det kan kun gå for langsomt.

Rosinante
54161239
9788763852586