1998
)

Sex, løgn og psykoterapi af Irvin D. Yalom

25 nov.03

Lån bogen på

En af psykoanalysens vigtigste etiske regler er: Ingen intim kontakt mellem terapeut og klient.
Justin, en af dr. Ernest Lash’s patienter, møder op og fortæller, at han endelig har forladt sin kone. Det er dog ikke fem års terapi hos dr. Lash, der får ham til at tage denne beslutning, men tværtimod en yndig ung kvinde, som han har forelsket sig i. Dr. Lash er både skuffet og frustreret over, at det ikke er hans behandling, der har fået Justin til at tage denne nødvendige beslutning.

Justins kone, derimod, er overbevist om, at det er terapiens skyld, at manden forlader hende. Hun beslutter sig for at tage hævn over dr. Lash og opsøger ham med en opdigtet historie. Hendes formål er at få ham til at miste kontrollen med sig selv og derfor bryde reglen om ikke at have intim forbindelse med klienten. Hun lægger an på ham, og han er meget betaget af hende – men tingene går jo ikke altid som man planlægger!

Vi bliver præsenteret for andre terapeuter, bl.a. dr. Marshall, hvis store lidenskaber er bonsai-træer, magt og penge; magtbegæret og pengene bliver hans nederlag.

Bogens amerikanske titel er "Lying on the couch" - et uoversætteligt ordspil, som kan betyde både : At ligge på briksen og At lyve på briksen. Begge dele foregår i stor stil i denne særdeles underholdende roman.

Irvin D. Yalom er selv en meget anerkendt psykoterapeut. Han har skrevet både romaner og lærebøger. Selv lærebøgerne læses som romaner, så spændende er de. Han bekender sig til den eksistentielle retning inden for psykologien, der siger, at døden må være stedse nærværende, for at man kan få det bedste ud af livet. Det lyder måske morbidt, men er det sandelig ikke i hans romaner.

Yalom er en ualmindelig underholdende og fascinerende forfatter. Det er svært at lægge hans bøger fra sig - og de bliver ofte liggende længe et sted i baghovedet efter endt læsning. Og så kan vi altså også fået tilfredsstillet vores nysgerrighed: Hvad sker der egentlig, når man "går til psykolog"?

Oversat af Pia Juul. Hans Reitzel, 1998. 371 sider. Kr. 298,-

Hans Reitzel
22322060