Sekten der genopstod

2020
)

Sekten der genopstod

09 feb.21

Andet bind i trilogien om ViaTerra kan holde sin læser vågen hele natten.

Hvis man synes, at første bind om Sekten på Tågeøen var barsk læsning, er anden bog i serien endnu værre. Læseren tages med endnu længere ind i sektens totale hjernevask af dens medlemmer og viser, hvordan mennesker kan nedbrydes, hvis blot det sker i det rigtige tempo og med den rette blanding af normalitet og vanvid.

Sofia Bauman, der efter to år er flygtet fra sekten ViaTerra på Tågeøen, forsøger nu at skabe sig et nyt liv. Hun plages af både mareridt, omverdenens fordomme og af sektens leder Franz Oswalds besættelse af hende.

Selvom Franz Oswald sidder i forvaring og afventer retssag, kan hans store netværk stadig nå langt uden for murene. Gennem sin advokat Anna-Maria Callini arbejder han ubekymret videre for at hævne sig på Sofia, der var hans privatsekretær på herregården. Efter gentagne episoder med hærværk og uhyrlige chikanerier, indser Sofia, at hun må flygte fra Sverige for en tid, og hun finder et job på et bibliotek i San Francisco.

Sofias weekendkæreste Benjamin, der også er flygtet fra sekten, bliver ulykkelig over hendes planer, men han ved også, at Sofia er i fare. Franz Oswalds tråde rækker langt, og selvom Sofia holder tæt kontakt med Benjamin og sin gode ven Simon, der efter ViaTerra også har startet et nyt liv, lykkes det hende alligevel ikke at undgå, dem hun er flygtet fra. Mens Franz Oswald er fængslet, kæmper hans mest trofaste tilhængere for at genoprette herregården i hans ånd.

’Sekten der genopstod’ er en imponerende opfølger på historien, hvor man som læser nærmest føler, at man betragter en filmisk produktion, når forfatteren beskriver de mange uhyrligheder, som Franz Oswald udsætter andre mennesker for. Beskrivelsen af hans uhyggelige manipulation og enorme ego er ikke grebet ud af den blå luft. Serien er skrevet med rod i forfatterens egne oplevelser gennem 20 år i Scientology.

Jeg ser i den grad frem til at få bundet knude på Sofia Bauman og de andre undslupnes skæbner, når sidste bind udkommer i foråret 2021.

Signe Lyng
48636624