2015
)

Sejrherrerne af Jack Ludlow

17 sep.15

Glimrende, effektiv og underholdende afslutning på sagaen om den normanniske familie de Hautevilles kamp for magt og indflydelse i middelalderens Italien.

I 2012 udgav forlaget Punktum første del af sagaen om den normanniske familie de Hauteville, der nu afsluttes med bind tre, ’Sejrherrerne’.

I 25 år har Hauteville-brødrene kæmpet for stige op i magtens cirkler. Fra et mindre afsidesliggende gods er brødrene en efter en rejst til Syditalien, hvor de er på vej til at blive en af de mest magtfulde familier under Robert de Hautevilles ledelse.

Men nu er den yngste bror, Roger, også kommet til Italien, og ligesom sine brødre er han fyldt med ambitioner og er en mindst ligeså snu politiker og dygtig kriger som Robert, der ikke nødvendigvis er indstillet på at give sin yngre bror plads.

Jeg var vældig begejstret for første del af trilogien, mens anden del ikke helt kunne leve op til mine forventninger. Her i sidste bind rejser Jack Ludlow dog barren igen. Der er ikke så meget fokus på de politiske intriger, omend vi stadig får forklaret nok til at kunne følge historien. Fokus er i højere grad på forholdet mellem brødrene samt på de mange kampe og erobringstogter, som Hauteville'rne begiver sig ud i, og her viser Ludlow sin evne til at beskrive slagene på den både oplysende og underholdende måde, der netop også fangede mig i den første bog.

Jeg vidste før serien intet om normannernes store indflydelse i middelalderens Syditalien (eller i Europa i det hele taget), så det har været en spændende introduktion til perioden. Jeg må også blankt erkende, at jeg først fandt ud af, at familien de Hauteville er virkelige historiske personer langt inde i bind tre. Denne ”opdagelse” har dog kun øget fornøjelsen ved læsningen, som pludselig blev langt mere drabelig, netop fordi her er tale om rigtige levende mennesker.

Jack Ludlow er et pseudonym for forfatteren David Donachie, som måske ikke er en sprogligt sprudlende forfatter, men han skriver effektivt og letlæseligt og formidler historiske fakta på underholdende vis. Så er man som jeg begejstret for historiske romaner om middelalderens riddere og felttoge, er serien om de Hauteville et glimrende bekendtskab, der bestemt kan anbefales.

Originally published by Jette S. F. Holst, Litteratursiden.

Sagaen om familien Hauteville, 3. del
Punktum