School of Talents - 2. time - strømsvigt! : en skole ud over det sædvanlige

2022
)

30 maj.23

Der sker mærkelige ting på kostskolen i anden del af serien, der både indeholder elementer af krimi, humor og fine illustrationer.

Talentskolen er ikke en hvilken som helst skole. Den er for børn med ekstraordinære evner. Derfor er hverdagene på skolen ofte temmelig kaotiske, fordi børn forvandler sig til dyr, går gennem vægge eller måske er magnetiske.

Alva har kun gået på skolen i kort tid, og det var faktisk for at slippe af med sine superkræfter, at hun indvilligede i flytte. Hendes mærkelige morbror Thomas er skolens inspektør, og da han opdagede, at Alva kan høre dyr tale, besluttede han at tilbyde hende en plads på sin kostskole. Alva vil bare så gerne føle sig normal, og på skolen passer hun ind og har fået venner for første gang, Mala, Jonas og Theo.

Alva bor på værelse med sure Frederikke, men ikke engang det kan ødelægge hendes humør. Skolen skal afholde en kortfilmaften, hvor hver enkelt elev har udarbejdet en film, og alle glæder sig. Men der opstår en masse problemer, som betyder, at elevernes aften er i fare. En dag vises et mystisk digt på skolens informationstavle, som henviser til de mange nylige strømafbrydelser og mange forsvundne objekter. Og ydermere har Frederikke hemmeligheder, som Alva ikke kan gennemskue.

Serien er virkelig fint potpourri af børnenes imponerende færdigheder. Selvom Alva er virkelig træt af alle de dyrestemmer, hun kan høre, er både fluernes, fuglenes og fårenes snak ret underholdende. Som i seriens første bind suppleres historien af de meget flotte billeder udarbejdet af illustratoren Simona M. Ceccarelli. De er fantasifulde og fulde af sjove detaljer. Jeg kan rigtig godt lide ideen i kapitlet, hvor Alva og Frederikke sniger sig ud om natten, og alle siderne derfor er sorte med hvid skrift og masser af billeder. Selvom skrifttypen og de korte kapitler er som skabt til at få læsningen til at være flydende, giver illustrationerne en kærkommen mulighed for at stoppe op, fortabe sig og drømme lidt.

Bolden
Ida Maria Forster Kristensen
135601268