Saga på eventyr - trampoliner, svømning og en forsvundet tigermis

2018
)

Saga på eventyr - trampoliner, svømning og en forsvundet tigermis af Josefine Sundström

10 jan.20

Følg Saga Louise Larsen på femethalvt i hendes hverdag med små og store oplevelser i hjertevarm serie.

I serien 'Saga på eventyr' handler det om Sagas hverdag og de ting, der optager et pigeliv i den alder. Der findes tre bøger i serien med hver fem hyggelige historier, som vil vække genkendelse hos målgruppen. Bøgerne er et godt bud på en serie, når I gerne vil bevæge jer fra billedbøger over til højtlæsningsbøger.

Saga bor med sin mor og far i et gult rækkehus. I den første bog ”Saga på eventyr. Trampoliner, svømning og en forsvundet tigermis” handler det om Sagas brændende ønske om et kæledyr med pels, men mor er desværre allergisk. Saga skal også overnatte hos morfar for første gang, men det er vist mor, som har sværest ved det. Man kan komme til skade på trampolinen og blive lidt skræmt over det og hvor er det trælst at far har glemt badedragten til svømning. Heldigvis er der altid råd og tingene løser sig.

Anden del i serien Saga på eventyr. Søskendesavn, kampgejst og en genstridig rokketand handler det om spændingen omkring den første rokketand, hvor trælst det er at blive syg på sin fødselsdag og om at blive væk fra sine forældre et fremmed sted. Sidste og tredje del ”Saga på eventyr. Balladebanan, fine sko og en møgirriterende superhelt” byder på det første besøg hos frisøren, at møde en sur mand til halloween, at blive uvenner over en leg i børnehaven og når den sidste dag i børnehaven oprinder, før man skal i skole.

Bøgernes billedside er charmerende og let at aflæse for målgruppen. Først i bøgerne er der et oversigtskort over Sagas nabolag, hvilket er en fin detalje til at give en fornemmelse af verden omkring Saga. Alle historier ledsages af billeder på alle sider, som kan gøre overgangen fra billedbøger til højtlæsningsbøger lettere. Serien fanger fint de ting, der optager en 5-årig pige og de mange følelser, der kan komme i spil, når tingene ikke altid går, som man håbede. Der er lidt på spil i alle historier, men også altid en løsning. En fin begynderserie til højtlæsning til de 5-årige.

Carlsen
Sara Ejersbo Frederiksen
53934862