Sælsomme vækster

2021
)

Sælsomme vækster

07 maj.21

Perfekt komponeret og poetisk roman om en ung pige, der forsvinder og kommer tilbage og puster nyt liv ind i et traditionsbundet samfund.

Her er en roman, der umiddelbart kan syne uanselig som en lille uslebet diamant. Jo mere den slibes ned, jo skønnere skinner den, når den lige så langsomt sniger sig ind på læseren med sit fine sprog, rolige rytme og smukke beskrivelser af mennesker såvel som natur. Den primære historie foregår på den smaragdgrønne ø Irland. Kit og Paddy Gladney lever spartansk, men lykkeligt troende i en lille irsk landsby, hvor de lejer et lille husmandssted hos den velhavende godsejer Lucas Jackman. Dagene går med daglige rutiner og arbejde, rosenkransbønner og kirkebesøg, og parret har ingen problemer med deres eneste datter Moll. Altså lige indtil hun forsvinder sporløst en dag i 1973 og først dukker op igen fem år senere.

Donal Ryan har skrevet flere romaner, hvor ’Sælsomme vækster’ er den nyeste i rækken. Den er kåret som ”Novel of the Year” af The Irish Book Awards, og efter endt læsning sidder man tilbage og er rørende enig i den kåring. Det er en perfekt komponeret og velafrundet roman, der faktisk viser sig at være lidt af en pageturner, når man når et par kapitler ind i den. Jeg vil dog anbefale, at man sætter tempoet ned og virkelig nyder hver enkelt side og den diskrete og dog vidunderlige ordpragt, der strømmer ud til læseren. Man skal nok få styret sin nysgerrighed omkring, hvad der fik Moll til at flygte, hvad hun bragte med sig hjem, og hvordan det ændrede livet i den lille traditionsbundne og konservative familie (og samfundet generelt).

Personbeskrivelserne er levende, og hver enkelt person får en stemme og sin egen historie at fortælle. Og for at det ikke skal være løgn, så er der også en ekstra lille historie i historien. Nemlig én af hovedpersonernes litteraturfrembringelser, der nærmest er en lignelse over kapitel 9 i Johannesevangeliet. Her får vi den udvidede historie om den blinde mand, der fik synet igen ved Guds nåde. Og om det nu var lykken for ham.

Moll er naturligt nok omdrejningspunktet i historien og katalysatoren for alt det, der sker. Desuden er hun måske den, der bringer det største offer i kærlighedens navn. Det offer bringer dog heldigvis ikke kun smerte, men også gaver af lys, kærlighed og en åbenbaring eller to. Også til læseren.

Jensen & Dalgaard
Signe Lyng
38907212