Sådan overlever man alt

2023
)

Sådan overlever man alt

24 jan.23

Ewan Morrisons dystopiske thriller om en pandemi er samtidig en gribende fortælling om en brutal skilsmisse og dens følgevirkninger.

Hvad nu hvis din far er overbevist om, at en dødelig pandemi har ramt jorden, mens din mor ikke tror på, at pandemien overhovedet er virkelig? Den umulige situation bliver teenageren Haley stillet i i Ewan Morrisons roman Sådan overlever man alt.

Haley bor sammen med sin lillebror Ben hos sin mor efter forældrene gik fra hinanden for nogle år siden. Ed og Justines skilsmisse var ond, og de to børn har siden været fanget i et beskidt spil mellem forældrene. I efterårsferien tilbringer de et par dage hos Ed, og da han vækker dem om morgenen kl. 5 for at tage dem med på eventyr, er det slet ikke usædvanligt. Igennem årene har Ed udsat dem for forskellige oplevelser for at forberede dem på det værste. Men denne gang er det ikke et af de sædvanlige eventur. Ed har nemlig forudset, at en ny, langt dødeligere pandemi end Covid19 er ved at ramme, og nu tager han børnene med til sit overlevelsesskjul langt borte i bjergene uden at give Justine – eller børnene - besked.

Historien fortælles af Haley i et langt tilbageblik. Indimellem er indsat alverdens lister med overlevelsestips, lige fra en guide til hvordan man bortfører sine børn, til hvordan man håndterer svaghed og fiasko hos en forælder. Vi hører også om den lille gruppe, der bor i skjulestedet sammen med dem. Ikke mindst den lidt ældre Danny som Haley finder vældig fascinerende, samtidig med at hun ved, at han ville blive opfattet som håbløst pinlig i hendes normale verden.

Som romanen udvikler sig, er det ikke kun den ydre verdens begivenheder, der afsløres for Haley. Også interne konflikter mellem forældrene og gamle traumer dukker op til overfladen, og Haley opdager, at det, hun troede var sandheden, måske i virkeligheden er et bedrag. Spørgsmålet er så, om sandheden altid skal frem i lyset?

Sådan overlever man alt er på den ene side en spændende dystopisk thriller om en pandemi. På den anden side er den en gribende fortælling om en brutal skilsmisse og dens følgevirkninger for en lille familie. Uanset hvilken vinkel man læser romanen i, handler det dog for Haley om at overleve en katastrofe. Heldigvis rummer romanen også en befriende humor trods af de dystre omstændigheder. En humor som ofte udstiller forældrenes og Haleys egne fejl og mangler, så man midt i tragedien alligevel må trække på smilebåndet. Sådan overlever man alt er spændende, rørende, overraskende, morsom og vigtig på flere niveauer.

Screaming Books
Rasmus Hastrup
134989149