Rønnebærrene gløder

2003
)

Rønnebærrene gløder af Stewe Claeson

27 apr.04

"Lysten er tilværelsens rotationsmiddel". Udtalt af romanens hovedperson på et tidspunkt, hvor han har haft et psykisk sammenbrud. En erkendelse, læseren erfarer, han også har efterlevet.

"Rønnebærrene gløder" er en biografisk roman om den svenske digter Esaias Tegnér (1782-1846), en på alle måder stor personlighed. Han var Sveriges første internationalt kendte digter. Han var biskop i Växjö, professor, medlem af Det Svenske Akademi og Rigsdagen. Han var respekteret og vellidt alle steder, en omsorgsfuld ægtemand og familiefar, og så havde han en stor libido.

Stewe Claeson har valgt kun at skildre to perioder i Tegnérs liv, nemlig årene 1834 og 1840. Alligevel får vi et glimrende indtryk af hovedpersonen og samtiden. Biskoppen havde mange gøremål både i embeds medfør med møder og selskaber og privat med familie og selskabelighed og ikke mindst sin 30 år yngre og gifte elskerinde. Miljøerne er malende beskrevet, så man næsten føler, at man selv går tur i haven og deltager i de overdådige middage. Der optræder mange både historiske og fiktive personer, og der føres megen lærd tale, men også muntre og underholdende diskussioner. I det hele taget et ganske nuanceret persongalleri.

Sommeren 1834 var meget varm. Vi følger biskoppen i dagligdagen og på en rejse til Stockholm til møde i Rigsdagen, hvor der er stor forventning til en tale, han skal holde. Pesten er ved at holde sit indtog i landet. Det går ham på, at der ikke tages skridt til forholdsregler.

I 1840 er biskoppen indlagt på et psykiatrisk hospital i Tyskland på vej ud af en depression. Han færdes blandt lokalbefolkningen, som han får god kontakt til, kommer privat i overlægens hjem og er vellidt alle steder. At han savner hjemmet i Växjö, erfarer læseren gennem de breve, han skriver hjem. Vi får en fornemmelse af sygdommen via sygejournalerne, der selvfølgelig beretter om patientens tilstand og lægernes overvejelser og beslutninger. De giver desuden et indblik den tids lægevidenskab og opfattelse af psykisk syge.

Det gør ikke spor, at man ikke kender Tegnér på forhånd. Som person var han spændende og tidsbilledet er interessant. En god læseoplevelse.

Oversat af Christina Bojlén. Modtryk, 2003. 314 sider. Kr. 299,-

Modtryk