- rødder og vinger : om mødre, børn og kærlighed

2018
)

rødder og vinger : om mødre, børn og kærlighed af Quentin Gréban

12 nov.18

Citater fra hele verden illustreret med Quentin Grébans sublime akvareller. En usandsynlig smuk bog, som hylder alle verdens mødre.

Man behøver ikke være mor for at kaste sig i næsegrus beundring over denne bogs skønhed. Bogen indledes med citatet "I det øjeblik, et barn fødes, kommer også en mor til verden". Den tilhørende illustrationen forestiller en mørkhåret kvinde, der ligger ved siden af sit trygt sovende spædbarn. Længere fremme i bogen er det kendte citat: "Den hånd, som gynger vuggen, er den hånd, som styrer verden". Akvarellen, der hører til citatet, forestiller en mor, der ligger i en hængekøje med sit sovende spædbarn, og hun kigger på barnet med både kærlighed og bekymring. Bogens titel er et uddrag af citatet "De to vigtigste ting, en mor kan give sit barn er rødder og vinger".

"Mor" er et af de første ord barnet lærer, og det lyder forskelligt afhængigt af, hvilket sprog man taler. Milliarder af kvinder verden over kaldes mor. Mor er kærlighed og omsorg, men kan også være det modsatte. Alle har haft eller har en mor, og mødres fælles mål er at give deres barn et godt liv.

Denne bog taler til hjertet. De enormt smukke tegninger appellerer til alle. Quentin Grébans tegninger er altid inspireret af en grafisk idé. En interessant skygge, et unikt synspunkt eller et mønstret stof, og dette er udgangspunktet for et nyt billede. Hans akvareller er verdensklasse, og med de fine citater, der er tilknyttet, er denne bog en oplagt gave til alle nybagte, eller ikke-så nybagte, mødre, men også til egne mødre, tanter eller barnløse veninder.

'Rødder og vinger' er en fantastisk coffee table-bog, som man bliver glad over findes og tænksom af at læse.

Lamberth
55121230