Ravneflugt

2009
)

Ravneflugt af Martin Jensen

13 nov.09

Velfortalt og actionfyldt fortælling fra Danmarks jernalder om Hrafn, der fødes som træl men ender som en stor kriger.

Hrafn fødes som træl på Hrolfs kongsgård, men bliver som dreng taget ud af trællehytten for at blive oplært til spydsmand sammen med de andre egnede drenge. Deres læremester er Haki, som er en hård mand, så hver dag ender med skrammer. Men da kongsgården en dag bliver overfaldet, er det Hakis træning, der gør, at Hrafn og otte kammerater overlever.

De ni knægte undslipper og flygter til thüringernes land, hvor sproget lyder næsten ligesom det danske. Her lykkes det dem at finde plads blandt kong Hermanfreds krigere, og en ny tid starter. Hrafn og de andre bliver snart betroede mænd og deltager i flere krige og togter. Selvom nogle af kammeraterne falder undervejs, så holder vennerne sammen – både pga. venskabets bånd, men også pga. et syn som Oddi har haft, om at guderne har brug for dem engang i fremtiden.

Historien om Hrafns vej fra træl til kriger er spændende og velfortalt, og jeg slugte nærmest bogen i en mundfuld. Martin Jensen sørger for, at kulissen er i orden, så historien kan udspille sig på en troværdig baggrund, og det lykkes til fulde her. Det føles som om jeg stod i skoven med de unge knægte og sad med ved højbordet blandt de voksne krigere.

Jeg kan godt lide historiske romaner, som fortæller om en interessant periode og samtidig underholder, og med ’Ravneflugt’ har Martin Jensen skrevet en roman, som lever op til mine ønsker. Personerne er spændende at følge, og der er masser af action, for Hrafns liv er bestemt ikke ublodigt. Stilen minder mig lidt om Bernard Cornwells romaner om Kong Arthur med samme blanding af action og historie, fortalt så man ikke kan lægge bogen fra sig igen.

Martin Jensen kan noget, når han sætter sig for at fortælle en historie, og det er uanset, om den foregår i nutiden eller fortiden, om det er en krimi eller en hverdagsfortælling, eller om den er kort eller lang. Og lang er ’Ravneflugt’ – men ikke et ord for lang – så jeg kan kun anbefale alle at give denne velskrevne actionfyldte fortælling fra Danmarks jernalder en chance.

Klim
27730795
Kristian Nordentoft