Professor Tournesols konversationsleksikon : en hyldest til et videnskabeligt universalgeni

2021
)

Professor Tournesols konversationsleksikon

09 okt.21

En uundværlig bog for kendere og alle, der trænger til at genbesøge det geniale Tintin-univers.

De fleste, der har læst Tintin, kender og elsker professor Tournesol. Den distræte, tunghøre, temperamentsfulde, geniale og elskelige videnskabsmand, som har opfundet både klædebørstemaskinen og den første måneraket. Dog tror jeg, det er de færreste, der ved, at professorens fornavn er Tryphon og at hans store passion er sport.

Tournesols karakter er inspireret af flere forskellige sandfærdige personer og ligeledes er hans besynderlige navne. Han er polytekniker i ordets forstand, og han behersker utroligt mange videnskabelige grene fra astronautik, elektroakustik, gravimetri, phytoterapi til mange andre, som er ukendte for de fleste mennesker. Hans opfindelser er temmelig forskelligartede og altid med formålet at gøre livet lettere for mennesker, men de tiltrækker sig desværre ofte opmærksomhed fra fjender. Og at holde opfindelserne hemmelige, samt redde dem fra at falde i fjendtlige hænder, er ofte centrum i eventyrene om Tintin.

Tankerne bag Tournesol viser sig at bero på en nærmest uudtømmelig idébank af utallige elementer og personer. Bogen er et virkeligt fint og meget interessant supplement til Tintins univers, der også indbefatter film, merchandises og andre bøger, der udfolder de skønne tegneserier f.eks. Kaptajn Haddocks ordbog. Jeg er stor fan af at offentliggøre det lidt nørdede, og denne bog er et glimrende eksempel på denne praksis. Nu må næste skridt være at indvi de uindviede i baggrunden for de to detektiver Dupont og Dupond.

Cobolt
Søren Vinterberg
61501983