Prinsen af ondskab

2019
)

Prinsen af ondskab af Holly Black

28 okt.19

En fascinerende historie om magt og anerkendelse udrulles i en verden som vores og i en parallelverden, der er befolket af feer, trolde, dværge og andre eventyrlige væsener.

Holly Black er et stort navn indenfor fantasygenren i det store udland, og på dansk kendes hun bl.a. for sit arbejde med Spiderwick-bøgerne og serien ’Magisterium’, som hun har skrevet sammen med Cassandra Clare. ’Prinsen af ondskab’ er første bind af en fortryllende ny fantasy-serie, ’Folk of the Air’.

Holly Black har tidligere skrevet om feer og elverfolk, og nu vender hun tilbage til dette tema. Genren bliver ofte kaldt ”Dark fae” og er mest kendt for at være dyster og skildre elvefolk, der både er grusomme, intrigante og ligeglade med mennesker, altså langt fra det smukke og ophøjede billede, man ellers bl.a. har fået af elvere fra Ringenes herre. Lignende forfattere og bøger er først og fremmest Kagawas ”Iron Fey serie” og Melissa Marrs bøger, men egentlige også danske Mittets Bjergtaget.

Som barn oplever 7-årige Jude, at hendes forældre brutalt bliver dræbt af feen Madoc. Madoc er storkongens general i landet Faerie, og han tager Jude og hendes to søskende med til sin eventyrlige verden, hvor børnene vokser op som en del af storkongens hof. På trods af at børnene langsomt vænner sig til deres nye liv og egentlig lever en privilegeret tilværelse, betragtes de af alle feer, som praktisk talt er udødelige, som andenrangs dødelige.

10 år senere kæmper Jude stadig en indædt kamp for at blive accepteret, men især prins Cardan og hans venner gør alt for at gøre livet surt for hende. Storkongen Eldred ønsker at abdicere fra tronen, og som skikken er, skal han selv udpege sin afløser blandt sine 6 børn. Prins Dain er den absoluttet favorit, men bag kulisserne lurer intriger og kupplaner, og pludselig er Jude blevet indblandet i denne kamp om magten.Hun bliver Dains hemmelige spion og skal sammen med andre spioner sikre, at Dains bliver udråbt til storrigets næste konge.

Det er en særdeles lovende serie, Black har søsat. Historien er interessant på mange planer: Spænding, intriger og overraskende drej i handlingen er selvfølgelig først og fremmest i fokus. Dertil kommer, at feernes verden er skildret som et eventyrligt sted med mange mærkelige væsener og en overdådig natur, og samtidig virker det fint, at man faktisk kan komme frem og tilbage mellem vores verden og Faerie. Endelig er hovedpersonen Jude beskrevet, så man virkelig kommer til at kende hende godt - både som en handlekraftig helt i traditionel forstand, men samtidig er hun også skildret særdeles nuanceret med mange dårlige sider. I det hele taget er der ikke meget at kritisere, og det skal blive spændende at følge historien videre i de kommende to bind.

CarlsenPuls
Randi Bjerre Høfring
47321085