Ponygården Kløverblad - ponydrømme går i opfyldelse

2020
)

Ponygården Kløverblad af Linda Schellendorff

28 jun.20

Drømme kan gå i opfyldelse, for da Emma flytter ind på Ponygården Kløverblad sammen med sin storebror og far, får hun mulighed for at være omgivet af heste hver eneste dag.

’Ponydrømme går i opfyldelse’ er første bind i den letlæste og rigt illustrerede serie om Ponygården Kløverblad. Det er Emmas farfar, der ejer gården, og nu skal Emma hjælpe med at få den omdannet til et hesteferiecenter. Farfar har allerede købt de to første heste, og da Emma møder ponyen Jolly, må hun knibe sig i armen af lykke. På nabogården bor Viola, der har alt det smarte rideudstyr, som Emma selv drømmer om at eje, og så er det svært ikke at blive misundelig. Men da det viser sig, at der er hestetyve på spil, får pigerne brug for hinanden.

I bind to, ’Emmas støttefest’, kæmper Emma for at redde en gammel pony, der skal aflives, fordi den ikke kan gøre nytte mere. Det kan Emma slet ikke bære, så derfor har hun brug for at indsamle penge. Sammen med sin familie, Viola og de børn, der er på rideferie på Ponygården, stabler hun en støttefest på benene.
Vil det lykkes Emma og Viola at få penge nok til, at den gamle hoppe kan komme på hestepension i stedet?

Bøgerne om livet på Ponygården Kløverblad kan læses fra omkring 8-års alderen, for selvom teksten ikke er læseteknisk bearbejdet, så er den sat med en stor skriftstørrelse, og sidetallet er overskueligt. Handlingen er nem at gå til, og hver eneste side er krydret med farverige og indbydende illustrationer. Sværhedsmæssigt kan de sammenlignes med Lin Hallbergs populære bøger om shetlandsponyen Sigge, men de rammer desværre ikke samme standard hverken indholdsmæssigt eller sprogligt. F.eks. taler børnene ofte lidt for opstillet og voksent i valget af ord og vendinger.

Serien skal nok finde sit publikum, for bøgerne er søde at se på, og de vil sikkert få hesteglade børns hjerter til at banke en ekstra gang eller to.

Turbine
Vibeke Bruun Arildsen