Planetarium

2020
)

Planetarium

13 nov.20

Udforsk hver enkelt side i denne fascinerende bog, nyd gallerier med galaktisk materiale, der er fagligt kurateret, og skab oplevelsen af ​​en fascinerende udstilling derhjemme.

Endnu engang bydes vi velkommen indenfor på museet. Udstillingen ’Planetarium’ er fjerde bind i denne store, smukke serie ’Velkommen til museet’. Igen har man mulighed for at gøre fantastiske opdagelser på museets indbydende sider, for dette museum har aldrig lukket. Denne gang tager udstillingen os med på rumrejse, langt fra vores planets overflade.

Mennesker har altid undret sig over og følt sig tiltrukket af horisontens uendelighed. Denne bog tager os med på en intergalaktisk rejse til de fjerneste dele af universet. Nyd den fortryllede nattehimmel, se en stjerne blive født og prøv at begrib det uendelige univers.’Planetarium’ indeholder imponerende meget information om rummet fra solen og vores solsystem til stjernernes liv, mælkevejen og universet og stiller endnu flere spørgsmål.

I verdener hinsides vores solsystem er der fjerne planeter, der kaldes eksoplaneter, som kredser om stjerner, ligesom vores planet kredser om solen. I udstillingen om solen, finder man ud af, at solen er 4,6 mia. år gammel, og fordi den er en stjerne, der ikke lever evigt, er den nu ca. halvvejs i sit liv.  Når man observerer stjerner i kredsløb, kan de i virkeligheden være i kredsløb om deres døde tvilling, der er blevet til et sort hul. Galakser kan også brase sammen i kosmiske kollisioner, der kan ændre deres struktur og udvikling. Bogen forklarer desuden ’Big Bang’. Det er udfordrende og bevidsthedsudvidende læsning!

Med autentisk gengivne træblok-illustrationer af Chris Wormell, der er magisk præcise og blander nærbilleder af detaljer med fugleperspektiver, diagrammer mm, sammensat med spændende eksperttekst af professor Raman Prinja, er ’Planetarium’ den perfekte gave til alle med interesse i det univers, som vi er en del af.

Velkommen til museet
Mammut
Jonas Damgaard-Mørch