Pi's liv

2003
)

Pi's liv af Yann Martel

23 feb.04

Bogens forside viser symbolsk, hvordan en stor dreng og en tiger driver rundt på Stillehavet i 227 dage. Det er en ekstremt hård udfordring for dem begge at overleve både fysisk og psykisk. Og helt så afslappet og næsten idyllisk, som det tager sig ud her, beskrives det ikke i bogen. Drengen i båden er Pi. I bogens første del møder forfatteren den voksne Pi og får historien fortalt af ham.

Pi bor hele sin barndom sammen med sin familie i det sydlige Indien. Faderen er ejer af en zoologisk have, men forældrene beslutter at emigrere til Canada. Derfor skal den zoologiske have afvikles, og en stor del af dyrene bliver solgt til andre zoologiske haver i U.S.A. Familien indskiber sig med dyrene på et fragtskib, som efter få dages sejlads forliser i en storm. De eneste overlevende er en hyæne, en zebra, en orangutang, drengen Pi og Richard Parker, en stor bengalsk tiger, som alle samles i én redningsbåd.

Som det så diskret står gengivet på bogens bagside, finder dyrene hurtigt deres plads i fødekæden, og snart er Pi og Richard Parker alene i redningsbåden. Pi overlever ved at opretholde sit eget territorium, ved at være den, der skaffer mad og drikkevand, da forsyningerne slipper op, og i kraft af sin store viden om, hvordan et stort rovdyr reagerer. Det er en meget spændende historie. Om den er sand, det ved kun Pi. Han har overmåde svært ved at overbevise repræsentanterne fra det forliste skibs rederi, som afhører ham, da han endelig kommer i land.

Dette er en central del af historien for Martel. For ham er temaet, at livet er en fortolkning af de fakta, vi får overladt. Det er en historie om religion, tro og tvivl, om hvad tro er, og hvordan tro fungerer. Martel ser moderne mennesker som hypnotiserede af fornuft og alt for tilbøjelige til at sætte lighedstegn mellem sandhed og faktuel sandhed. For ham er virkeligheden ikke et spørgsmål om sandhed, men et spørgsmål om fortolkning.

"Pi's liv" er en rigtig dejlig bog om viljen til overlevelse. Det nærmeste, jeg kan komme en sammenligning med noget, jeg tidligere har læst, må være "Robinson Crusoe". Bogen blev meget positivt modtaget, da den udkom. Martel har tidligere udgivet bøger i relativ ubemærkethed, men for denne fik han Bookerprisen i 2002

Oversat af Henrik Andersen. Borgen, 2003. 324 sider. Kr. 329,-
Læs Politikens interview med Yann Martel

Borgen