Petruska Weingartens halve hjerte : en bog om søstrene Grønøje

2019
)

Petruska Weingartens halve hjerte : en bog om søstrene Grønøje af Liva Skogemann

07 jan.20

Fin og stemningsfuld mysteriebog med masser af fantasi, gåder og sødmefulde gys for romantiske og drømmende piger.

Søstrene Grønøje er Lisa og Sandra, lillesøster og storesøster, meget forskellige, men nærmest uadskillelige, og med stor kærlighed til hinanden. En dag i den nærliggende mose falder de over en gammel gravsten, og Sandras fantasi løber straks løbsk med hende og lillesøsteren. Snart må Sandra dog reddes fra mosens forfærdelige forbandelse, der sender hende på hospitalet, og kun Lisa kan hæve forbandelsen og finde frem til hemmeligheden bag navnet på gravstenen; Petruska Weingarten.

Det er en lille og kompakt bog på under 100 sider og til trods for sidetallet, når man at opleve lidt af hvert; det særlige kærlighedsbånd mellem søstre, det svære venindeskab, historiens vingesus, frygten for at miste, opklaringen af et mysterium og ikke mindst ophævelsen af en forbandelse. Der er masser af skøn fantasi, gåder og sødmefulde gys, der gør bogen her til et dejligt bekendtskab. Den er skrevet i så ligetil et sprog og alligevel i så poetisk en stemning, at den vil tale direkte til romantiske og drømmende piger i alderen 8-12 år. Forsiden hjælper godt med til at sælge historien, da den er så blændende smuk med illustration af Gitte Gade, og man kunne sagtens have ønsket sig flere illustrationer inde i bogen.

Det er første gang jeg støder på forfatteren Liva Skogemann, der er bosat i København og uddannet fra Forfatterskolen for Børnelitteratur, men hun har tidligere udgivet blandt andet ungdomsbogen ’Flyvefisk og døde vande’. Jeg ser frem til flere fine historier fra hendes hånd og hjertens gerne om Søstrene Grønøje.

Jensen & Dalgaard
47387841
9788771515770