Patienten

2021
)

Patienten

10 feb.21

Nervepirrende, brutal og meget spændende tysk thriller læses i ét utålmodigt stræk.

I denne særdeles effektive pageturner får du ikke et øjebliks fred, før sidste side er vendt. Sebastian Fitzek er som altid garant for god gedigen turbospænding med intelligente plottwists og cliffhangere.

Till Morleys søn 6-årige Max har været forsvundet i et år, og alt tyder på, at han er offer for barnemorderen Guido Tramnitz, der nu sidder indespærret på et retspsykiatrisk hospital. Tramnitz har dog ikke tilstået, og det står derfor hen i det uvisse, hvor Max befinder sig. I samarbejde med politiet får den desperate far lov til under falsk identitet at blive smuglet ind på hospitalet, så han kan komme tættere på morderen og forhåbentlig tættere på en tilståelse og sandheden. Det viser sig ikke at være helt nemt eller ufarligt.

Bogen er ekstremt spændende og blæser derudaf med 200 km. i timen. Till Morley er på jagt efter sandheden, fordi han tror, den vil give ham og hans kone fred. Men jo mere man følger hans voldsfremkaldende bestræbelser, jo mere nærmer man sig visheden om, at sandheden ikke altid sætter fri. Det er en nervepirrende katten efter musen-leg, hvor læseren efterhånden begynder at spekulere over, hvem der er katten og hvem der er musen. Historien er fremragende skåret, man bliver gang på gang snydt og overrasket samtidig med, at man også bliver bevæget af mange af de fint tegnede karakterer. Jeg tør desuden garantere, at det store plottwist vil komme bag på alle, der læser ’Patienten’.

Sebastian Fitzek har stor succes i hjemlandet og har fået oversat sine bøger til 24 sprog. Den første af hans bøger, jeg læste, var Terapien, der dengang i 2007 overraskede mig med sin perfekte blanding af spænding, gys og intelligent plot. På mange måder kan Fitzeks bøger sammenlignes med Harlan Cobens, hvor der også er masser af mystik og overraskelser.

Gutkind
Jacob Jonia
38627953