Paranoia

2002
)

Paranoia af Gretelise Holm

03 maj.02

Det er både en velskrevet historie og et veldrejet plot, Gretelise Holm præsenterer læserne for i "Paranoia". Jeg blev fanget af denne spændende historie fra første side. Handlingen er henlagt til den danske provins, nærmere bestemt en mindre sydsjællandsk by, hvor det bag den småborgerlige facade emmer af intriger og problemer. Tingene er mildest talt ikke helt, som de ser ud til. Karin Sommer er hovedpersonen, en journalist der lever et stille og roligt arbejdsliv oven på en depression år tilbage. I kraft af sit arbejde hvirvles hun ind i en speget affære om en familietragedie, hvor en far har dræbt den øvrige familie. Karin borer i historien og bliver selv udsat for natlige besøg af truende personer, får sin kat dræbt og må indlægges på psykiatrisk hospital igen. Og der er ugler i mosen, for noget stemmer ikke med hensyn til den tilsyneladende banale tragedie. Fra sin sygeseng tager Karin affære, selvom omgivelserne har stemplet hende som paranoid.

Til at bistå sig har Karin en trofast ung elsker, en omsorgsfuld lillebror, der er byens store matador, og også en yngre advokat, Andrea, som står på hendes side i optrevlingen af den dunkle sag. Et af de underliggende temaer er desuden, hvor grænsen går mellem egen nyttemoral og psykopati - hvor længe man kan holde fast i, at man kun gør noget for ens egen skyld, før det bliver sygeligt?
Det er en meget velfortalt og spændende historie, og Gretelise Holm skriver fængende. Romanens afslutning er så overraskende, som noget kan blive, og én, man som læser ikke kunne have regnet ud. Gretelise Holm giver de mange udenlandske forfattere, der skriver "femi-krimier" (kriminalromaner med en kvindelig opdager), kamp til stregen, og man mærker ikke, at "Paranoia" er et bestillingsprodukt fra forlaget. Jeg vil se frem til de kommende romaner med Karin Sommer, da der hermed er taget hul på en serie.

Aschehoug, 2002. 286 sider. Kr 229,-

Krimi Aschehoug
Aschehoug