Papegøjehelikopteren

2020
)

Papegøjehelikopteren

02 mar.21

I et action-packed fantasiunivers mødes Ella og Felix og finder løsninger på enhver situation i spændende serie-bog, der er velegnet til den første læsning.

'Papegøjehelikopteren' er tredje fortælling i den norske serie 'Opdagerklubben', hvor Ella og Felixander-Korianter-Krokkosanter (Felix) er taget på deres tredje eventyr i en verden, hvor alt kan ske. Sammen kan de to venner og hovedpersoner klare alt. Om de så er nødt til at sætte deres egen sikkerhed på spil for at redde nogen i nød.

Som i Skumfidusmaskinen (1) og Skildpaddekanonen (2) bliver Ella også i 'Papegøjehelikopteren' kaldt ud på en uforudsigelig og spændende mission. Denne gang i en jungle fuld af abekatte-latter, man må stikke af fra, hvis ikke man skal dø af grin. Desuden er der kødædende planter med hugtænder og hvalnødder. Felix har opdaget, at hvalnøddeungernes eneste transportmulighed fra nød til havet, papegøjehelikopteren, er forsvundet, og sammen må han og Ella gøre, hvad de kan, for at finde den og redde ungerne. Men i junglen lurer den ene fare efter den anden, og de to medlemmer af opdagerklubben skal grueligt meget igennem, førend det lykkes.

'Papegøjehelikopteren' er spændende fra starten og skrevet i et ligefremt og lettilgængeligt sprog. Bogen er dialogbåret og fyldt med Sandra Steffensens lækre og tekstunderstøttende tegninger, og bogen egner sig således rigtig godt til begynderlæsning. Der leges en del med ordene som i ordene hvalnødder (nødder med hvaler i), abekatte (en blanding af en abe og en kat), Papa Gøje (den aldrende papegøje), edderknoppen (der ligner en edderkop). Ordlegen foregår på en måde, der fanger de fleste børn i skolestartsalderen.

Ligeså hurtigt fortællingen skydes i gang, ligeså brat slutter den. Indimellem kan man som (højt)læser savne en introduktion til de ting, man hører om, og et lidt dybere kendskab til personerne. Når det er sagt, er 'Papegøjehelikopteren' og de andre bøger i serien virkelig spændende, opbyggelig og sjov læsning, komponeret i øjenhøjde med de unge læsere.

Opdagerklubbens bøger egner sig til højtlæsning for de 5-7-årige og til at læse selv fra 7-9 år.

Carlsen
Lene Ewald Hesel