På tur til oceanerne

2022
)

På tur til oceanerne

23 maj.22

Spændende besøg i verdenshavene, hvor kombinationen af tekst på rim og farverige illustrationer får havet til at fremstå endnu mere magisk.

Mere end 70 % af jordens overflade er dækket af vand, og denne fine billedbog tager sin læser med på en maritim verdensturné. I en lille ubåd rejser vi rundt i verdenshavene sammen med vores lille hund, og undervejs møder vi mange forskellige skabninger. I Ishavet imponeres vi over enorme brandmænd og flotte isbjørne. I det kæmpemæssige Atlanterhav støder vi blandt andet på store søkøer, og i Det Caribiske Hav er der masser af farvestrålende koraller. I det største ocean, Stillehavet, er der desværre også en hel masse plastik! Turen går videre gennem stormfulde have, lune troper og smukke solnedgange. Bogen rundes af med et dobbeltsidet kort, der på smukkeste vis gengiver oceanerne.

Bogen indeholder ikke kun letfordøjelige og interessante fakta om vores have, men introducerer også børnene til konsekvenserne af forurening. Hvert hav har sin egen personlighed, som forfatter og illustrator har skabt i samspil mellem tekst og billeder. Måden bølgerne, planterne og dyrene ser ud på afspejler energien i det enkelte hav. Hvor dyrene i Middelhavet har glade udtryk, mens de vinker i det turkise vand, er dyrene i Stillehavet bekymrede, og deres øjne er både vrede og bange. Hver eneste scene er en pulserende eksplosion af liv både over og under vandet. Hvert opslag føles som det kølige saltvand. Parret har tidligere udgivet På tur til planeterne som er lige så smuk og vellykket.

Straarup & Co
Marianne Randel Søndergaard
62124652