Ovanienprofetierne - Skyriel

2016
)

Skyriel af Lene Dybdahl

30 sep.16

Lene Dybdahl har skabt et imponerende univers med alt fra pirater, torturbødler, onde konger og forfulgte magikere. Forrygende fantasy.

Den klassiske kamp mellem det gode og det onde er i centrum i denne fascinerende fortælling, der med mange forskellige handlingsforløb. Forfatteren forstår dog at flette historierne sammen på en meget fin måde, og man føler sig aldrig hægtet af. Det er ikke alt i universet der er nytænkt, men det gør bestemt ikke historien dårligere. Der mangler intet og jeg glæder mig meget til anden del udkommer.

Skyriel er den udvalgte, og derfor har hun været gemt væk på den lille ø Josil hos magikeren Alainon Domwiz. Det var meningen, han skulle oplære hende, da hun som noget helt specielt ejer alle fire former for magi, men han bliver taget til fange, inden han når det. Skyriel drager ud for at befri ham, og det er ikke småting hun udsættes for på rejsen. Pirater der koldblodigt myrder og tilfangetager, onde mennesker, der kun ønsker at udnytte hendes magiske evner, drager, tigre og meget, meget mere. Nogen er hendes venner og andre hendes fjender. Det handler for Skyriel om at kende forskel, hvis hun skal have en chance for at nå frem til fængselsøen Oskos, inden det er for sent for Alainon og måske også for hende selv. Jeg fulgte hendes strabadser med både fornøjelse og forfærdelse og glæder mig til at følge hendes videre kamp i Blodbæst, som anden del af serien kommer til at hedde.

Fortællingen er fremragende, og det ligefremme sprog er dejligt befriende og kan læses af de fleste. Bogen er derudover utrolig lækker. En fantastisk flot forside og et veltegnet kort over Ovanerriget på første opslag gør bogen svær at ignorere.  Desuden er typografien helt i top. Store bogstaver og god linieafstand gør, at det ikke betyder noget, at den er temmelig omfangsrig. Jeg synes helt igennem det er en rigtig god dansk fantasy roman, som jeg vil anbefale til alle fantasyelskere, unge som voksne. Lene Dybdahls fantasy serie om Nøglens vogtere er bestemt også værd at læse, men denne serie er nok mere for børn.

Hvis man, som jeg, elsker fantasy kan jeg anbefale Sagaen om Talon: ’Dragerne’ og ’Oprørerne’ af Julie Kagawa. De er anderledes end de fantasyromaner jeg normalt læser, men bestemt gode. Og selvfølgelig Harry Potter af J. K. Rowling, som for mig er det absolut bedste.

Tellerup
52610044
9788758819785