Ørkenspyddet - del 1 & 2

2018
)

Ørkenspyddet af Peter V. Brett.

28 maj.18

Når man venter længe på en bog kan forventningerne blive tårnhøje, og det kan være svært at leve op til. Men med ’Ørkenspyddet’ var der intet at frygte, alt blev indfriet og meget mere til. Årets bedste fantasy udgivelse!

En fuldstændig fantastisk læseoplevelse fra start til slut. På trods af de godt tusind sider var der ikke mange overflødige ord eller oplysninger. Aktion og spænding er hovedingredienserne i handlingen, og historien bliver ikke et øjeblik kedelig eller langtrukken.

Hvor man i ’Den tatoverede’ mand fulgte Arlen Banes liv fra dreng i landsbyen Tibbet´s Brook til han som den tatoverede mand rejser rundt og besejrer dæmoner om natten som eneste formål i livet, følger man i ’Ørkenspyddet’ fra starten Ahmann Jardir, der selv mener at være den nye Shar´Dama Ka, Forløseren. Engang var de venner, men Jardir svigtede, og i dag er de dødsfjender. Langsomt flettes deres liv og færden sammen gennem fælles bekendte, og det endelige opgør nærmer sig. Ahmann Jardir vil undertvinge sig hele riget i kampen mod Alagai, dæmonerne, og han vil tvinge alle mænd og drenge til at kæmpe til døden. Men i Nord, hvor den tatoverede mand kommer fra, er befolkningen overbevist om, at det er ham, der er den nye Forløser, og dette gør kun fjendskabet mellem dem større.

Handlingen springer fra hovedperson til hovedperson og fra sted til sted, hvilket gør, at spændingen og intensiteten holder hele bogen igennem. Personerne står alle som én knivskarpe, og ingen er udelukkende gode eller onde. På trods af magi og overnaturlige evner, er karaktererne meget realistiske, og det er med til at gøre bogen til min bedste læseoplevelse i år inden for fantasygenren. Virkelig fremragende fortælling, jeg var fuldstændig opslugt og læste de mange sider på kun tre dage. Sproget er flydende og stringent, siderne vender nærmest sig selv. Jeg glæder mig voldsomt til næste bind i serien udkommer på dansk.

I ventetiden kan jeg varmt anbefale trilogien om ’Snigmorderens lærling’ af Robin Hobb, hvor tredje del udkommer medio juni 2018. Ligeledes en fremragende fantasyserie for voksne, hvor sidste bind også er ventet med længsel.

DreamLitt Aps
Nanna Lysgaard Elmkjær
54146809