Ond vilje

2020
)

Ond vilje af Jørn Lier Horst

22 apr.20

Duoen Wisting og Stiller er tilbage i endnu en interessent cold case, der utilsigtet bliver til en ny sag, da seriemorderen Tom Kerr stikker af under en rekonstruktion.

I jagten på det manglende lig af den 19-årige Taran Norum, som højst sandsynligt er endnu et offer for seriemorderen Tom Kerr, tager William Wisting og Adrian Stiller seriemorderen Kerr med ud i et skovområde, da han har lovet at vise dem, hvor liget er begravet. De har dog i det skjulte yderligere en grund til at gennemføre rekonstruktionen, nemlig at de aner en mulighed for at fange Tom Kerrs medskyldige, der udelukkende er kendt som ” Den Anden”. Alt går imidlertid galt, og pludselig står de med flere sårede betjente og ingen Tom Kerr. I starten mener de at have styr på den undslupne, da de har sporingsudstyr i hans fodtøj, men det går ikke helt efter planen, og snart bliver deres frygt til virkelighed – endnu en ung kvinde forsvinder.

Jeg er meget begejstret for serien om William Wisting, uanset om det er med cold cases eller de andre. Med sin egen stille og meget realistiske fremtræden er Wisting en virkelig god hovedperson at følge, og det skinner igennem, at forfatteren selv har været politiefterforsker. Wistings metoder er meget virkelighedstro, hvilket jeg rigtig godt kan lide. Sagerne er også mere realistiske end i så mange andre krimiserier, hvilket også tiltaler mig.

Persongalleriet er i top, og både de gode og de onde er troværdige. Har man læst serien, kender man de fleste af karaktererne, og man følger dem og deres liv lige tilpas meget – det bliver aldrig så meget, at det overtager handlingen fra sagen og opklaringsarbejdet.

Jeg kan varmt anbefale serien, og selvom Cold Case bøgerne går tilbage i tiden, vil jeg alligevel selv foretrække at læse dem i kronologisk rækkefølge, da man også hører en del om karakterernes privatliv.

Modtryk
Rolf Stavnem
47917026