Økseskibet

2005
)

Økseskibet af Jens Henrik Jensen

24 jan.05
Skribent

Et brag af en roman med kriminalassistenten Nina Portland. Handlingen udspiller sig i det vestjyske med afstikkere til Baltikum og England og er inspireret af en virkelig hændelse for 10 år siden, hvor besætningen på en tysk båd blev slagtet i Nordsøen. Nina Portland er kriminalassistent ved politiet i Esbjerg og bor alene med sin søn, Jonas, på ti år. Handlingen er bygget op over en meget mystisk og uløst kriminalgåde fra 1993, hvor Nina Portland som nyansat ved politiet fulgte sagen om Økseskibet. En russisk sømand blev anklaget for at have dræbt kaptajnen og fire besætningsmedlemmer på det tyske skib m/s Ursula med en økse.

Den russiske sømand blev frikendt; men da Nina 10 år senere kommer på sporet af sømanden i Estland, forfølger hun sporet, som først fører hende ud i det estiske vinterlandskab, siden til London og Skotland og tilbage til Esbjerg og hendes egen fortid.

Bogen er uhyre spændende med sin Esbjerg-Fanø lokalkolorit, tilsat russisk mafia, engelske efterretningsagenter og muslimske terrorister. Actionscenerne fungerer flot, Ninas dagligdag med Jonas' pc spil, pasningsproblemer og huslige gøremål er stille stunder efterfulgt af den vilde jagt. Sproget er let og flydende og giver meget præcise beskrivelser af både miljø og personer, der bliver lyslevende.

Jens Henrik Jensen er nyhedschef på Jydske Vestkysten i Esbjerg. "Økseskibet" har fået undertitlen 'en Nina Portland-thriller', og da forfatteren har udtalt, at "hvis publikum tager pænt imod Nina Portland, er det absolut i mine tanker, at det kunne gå hen og blive en ny trilogi." Så vejen er vist - efter denne dåb må der komme flere. To måneder efter udgivelsen var romanen solgt til filmatisering.

Jens Henrik Jensens første, meget spændende og internationale trilogi bestod af romanerne "Kællingen i Krakow", "Hofnarren i Murmansk" og "Ulven i Banja Luka" med CIA-agenten Jan Jordi Kazanski, der har polsk-spansk baggrund.

Som læser bliver man fanget af personen Nina Portland og romanens handling, det højdramatiske og hæsblæsende plot tog min nattesøvn, så nu er nye læsere advaret.

Valby : Borgen
25433262