Og havet var vores himmel

2018
)

Og havet var vores himmel af Patrick Ness

13 nov.19

Patrick Ness er en himmelsk forfatter, der tør vove sig ud på nye dybder. Her med en overraskende og omvendt Moby Dick fortælling om profetier, fordomme og krig i et smukt grafisk format.

Batseba er en ung hval, der via en profeti er udset til hvervet som officer i en jagtpatrulje anført af den erfarne Kaptajn Alexandra. Krigen mellem hval og menneske synes ustoppelig med hvalfangeren Toby Wick som den helt store ærkefjende. På krigstogtet oplever Batseba krigens forfærdelige konsekvenser, men mødet med et mennesker, sår tvivl i hendes sind om det de i virkeligheden jagter, er krig for krigens skyld og ikke for fred.

’Kald mig Batseba’. Sådan lyder første linje i ’Og havet var vores himmel’ og referencen til Moby Dick er slået fast én gang for alle.

Historien bliver fortalt fra netop Batsebas perspektiv, men til forskel fra ’Moby Dick’ er hovedfortælleren ikke et menneske, men en hval. Hvalerne lever med et syn på verden, som er det modsatte af menneskenes, og som titlen beskriver er havets dyb lig med hvalernes himmel, og under dem er en afgrund af luft og land – vores verden. I begyndelsen kræver det noget af læseren at vænne sig til denne præmis, men et godt råd er at undlade at fokusere for meget på det, så går det langt nemmere med forståelsen.

Ness er som altid en fremragende og klog fortæller, der brænder for sine historier. Budskabet er dybt seriøst, men han formår alligevel at bevare en legende næsten poetisk tone i sine fortællinger, der gang på gang byder på nytænkning og respekt for hans store forfattertalent. Uden Ness ville verden afgjort være et fattigere sted for os læsere.

’Og havet er vores himmel’ er et grafisk mesterværk, som anfægter krig og moralske dilemmaer om hvem krigens monstre egentlig er og hvorfor. Der er en tydelig genklang til Chaos Walking trilogien, hvor krig og dens årsager også kommer under kraftig behandling.

Illustratoren Rovina Cai står bag de meget flotte og levende tegninger, der pryder siderne. Hendes visuelle fortolkning af Ness’ overrumplende og barske historie om hval og menneske i krig er imponerende storslået. Trods de indbydende grafiske elementer er dette absolut ikke en bog for yngre børn, da den indeholder voldsomme og skræmmende detaljer, men den kan læses fra ca. 13 år.

CarlsenPuls
Lene Ewald Hesel
45941302