Øen

2020
)

Øen

08 nov.20

Bevægende børnebog skildrer fint og usentimentalt en ung 12-årig flygtningepiges liv og følelser i dagens Danmark.

Bøger skrevet i dagbogsform er populære blandt de unge pigelæsere, måske fordi de i sagens natur altid er skrevet i jeg-form, og læseren derfor får en fornemmelse af at komme lige en tand tættere på bogens hovedperson. I ’Øen’ kommer vi tæt på Newsha Farwan, der i 12-års fødselsdagsgave får en dagbog af sine forældre, til trods for, at hun brændende ønsker sig en mobiltelefon, så hun kan blende mere ind blandt klassens piger. Det er nemlig ikke nemt at være flygtning fra Iran, meterhøj og den første i klassen, der har fået bryster. Og det er ikke nemt, når man gerne vil passe ind men stadig savner barndomsvennen Mani og det ukomplicerede liv i Iran.

Bogen her er en lille vaskeægte perle og et vigtigt vidnesbyrd om, at vi alle er mennesker og i bund og grund ikke er så forskellige fra hinanden, som nogen går og tror. Newsha er så charmerende og fint beskrevet. Hendes følelser kommer ned på papiret i få, præcise ord, og man er med hende hele vejen. Hendes savn, både det dybe til hjemlandet og barndomsvennen og det overfladiske efter en mobiltelefon, føler man nærmest på egen krop. Heldigvis viser det sig, at man ikke nødvendigvis behøves at have TikTok og telefon for at kunne danse i takt med de andre. Da hun pludselig bliver centrum i flokken og klassens søde dreng får øjnene op for hende, er det næsten for godt til at være sandt. Hvilket det da også er. For Danmark er ikke altid et gæstfrit land ,og pludselig befinder Newshas lille familie sig på ”Øen”, der er en udslusningslejr for flygtninge. Nu savner Newsha skolen, sine nye veninder og ham den søde Nikolaj.

Det er en bevægende og virkelig fin og usentimental skildring af en ung piges liv som flygtning og af hendes vej mod at blive (alt for tidligt) voksen og den rodløshed, hun oplever i en kompleks verden, hvor hun for nogen bare er et tal og et navn i en computer.

Bogen vil egne sig fint som en del af undervisningen på mellemtrinnet, da der er mange emner, der kan tages op på klassen. Generelt er det en bog, jeg vil anbefale alle at læse, da den kan hjælpe os med at få øjnene op for, at der faktisk ikke er så langt mellem dig og mig, uanset hvem vi er, og hvor vi kommer fra.

Alpha
48713351
9788772390208