2017
)

Novelling af Will Luerz, Hazel Smith og Roger Dean

31 aug.18

’Novelling’ er et multilineært og multimodalt roman-eksperiment, der sætter nye grænser for det 21. århundredes litterære udtryk. Roman eller lyrik? Bedøm selv.

Af Tina Kaae Jensen

Novelling er en frit tilgængelig webroman, der kombinerer tekst, lyd og små videosekvenser ud fra et variabelt system. Hvert 30. sekund hentes nye elementer frem på skærmen, men læseren kan til enhver tid klikke vilkårligt på skærmen for at fremskynde en ændring. Efter seks minutter starter romanen ’forfra’, hvilket giver læseren mulighed for at forfølge en ny læseretning, der altid er forskellig fra gang til gang.

Novelling et værk, der klart placerer sig i den mere eksperimenterende ende af skalaen og jeg indrømmer blankt, at mit første møde med værket var en meget kaotisk oplevelse. Lidt som at forsøge at finde hoved og hale i en film, der allerede er gået i gang. ’Embrace the strangeness’ stod der et sted på skærmen, men det er jo nemmere sagt end gjort. For der nævnes ingen navne i strømmen af tekst, blot en masse ’he’ og ’she’, hvilket i starten gav fornemmelsen af en masse stemmer, der taler i munden på hinanden.

Lidt efter lidt blev det heldigvis nemmere at abstrahere og jeg begyndte at ane en sammenhæng mellem tekststykkerne og de fire navnløse karakterer, som optræder i små videoloops. De kører i tog, stirrer på bogsider og computerskærme. De forholder sig tavse og virker isolerede i hver deres livsverden men er alligevel sælsomt forbundne med hinanden.

Og så blev det faktisk helt spændende at gætte med på, hvem de forskellige tekstfragmenter handlede om. Min læsning blev en øvelse i at forfølge og afprøve forskellige narrative muligheder uden at overgive mig til en enkelt fortælletråd. For det er en roman, der aldrig lukker sig om sig selv og som altid er i gang med at blive til. Der er ikke noget egentligt masterplot at komme efter og der findes ikke noget enkelt punkt, hvorfra fortællingen kan overskues.

Til gengæld fandt jeg så tilpas mange antydninger af fortælleforløb og hændelser til, at min forestillingsevne konstant blev sat på overarbejde, selvom jeg aldrig helt blev klar over, hvor langt forfatternes intention strakte sig og hvornår min egen fantasi tog over. Det er nemlig et værk, der sætter ekstremt frie fortolkningsrammer og som kræver, at du som læser selv skaber meningen. Der er heller ikke nogen naturlig afslutning på værket. Du beslutter selv, hvornår du har fået nok.

Personligt fandt jeg værket inspirerende, poetisk og sælsomt dragende – men jeg skulle altså lige komme mig over de første minutters totalforvirring som var resultatet af den manglende kronologi, den dissonante baggrundsstøj og de konstante sceneskift. Det kræver en vis portion tålmodighed og det er bestemt ikke et værk, der falder i alles smag. Men for dem, der har mod på at sætte sig selv på prøve, er der potentiale for en anderledes, engagerende og horisontudvidende læseoplevelse.

Novelling kan findes her: http://novelling.newbinarypress.com/start.html