Nora med T

2019
)

Nora med T af Inge Duelund Nielsen

20 nov.19

Nora forsøger at genopfinde sig selv, da hun begynder i en ny klasse i Inge Duelund Nielsens serie om venskab, usikkerhed  og en hel masse løgne.

Nora går i 5. klasse, har gode venner og er i det hele taget ret tilfreds med sit liv, indtil hun finder ud af, at hele familien skal flytte til storbyen, og hun skal begynde i en ny skole. Det bliver en hemmelighed, som Nora ruger på helt alene og nægter at forholde sig til. For hvordan siger man farvel til sine allerbedste venner? Og skal man være et helt andet menneske, når man begynder i en ny klasse?

Nora med ? er første bog i serien, og de næste bøger kan alle læses derefter. I ´Nora med T´ bliver Nora kendt som en stor tennisstjerne på sin nye skole, også selvom hun aldrig har holdt en ketcher i hånden. Og i Nora med C forsøger hun at blive engageret hestepige på en uge. Det er bare lidt svært, når man aldrig har redet og faktisk er ret bange for heste.

Fælles for bøgerne er Noras tendens til at vikle sig selv ind i et spindelvæv af løgne, der vokser hende så langt over hovedet, at hun må skrive lister for at holde styr på dem. Præmissen for historierne er, at Nora ønsker at blive en anden. Jeg synes ikke, det lykkes forfatteren at beskrive dette med troværdighed, ligesom jeg som voksen læser bliver temmelig irriteret på Noras mange løgnehistorier.

Læseambassadør Flora på 13 år har også læst bøgerne og er uenig med mig:

”Jeg synes, det er ret sjovt, når Nora skriver lister for at holde styr på alle de ting, hun kommer til at sige. Når man læser bøgerne, tænker man ´nej, nej, nej, det går galt´- og så går det jo galt. På en måde bliver jeg virkelig irriteret på Nora, men jeg synes også, at det realistisk, at et barn på hendes alder kan finde på at fortælle den slags løgnehistorier. Hendes problemer er meget genkendelige, og jeg tror, hun føler sig lidt presset til at være en anden, end den hun er.”

Flora kunne godt finde på at læse flere bøger i serien, hvis der kommer flere – også selvom hun er ældre end den primære målgruppe på 9-12-år.

En anden bog, der behandler temaet om et barn, der bygger sin identitet op omkring en løgn er ´Tiberius Tudefjæs stikker en løgn´ af René Toft Simonsen. En serie i samme genre er desuden den populære ´K for Klara´ af Line Kyed Knudsen.

Jensen & Dalgaard
46647327
9788771515565