Natteravnen

2022
)

Natteravnen

08 feb.23

Prisbelønnet historisk krimi vækker læseglæde hos både børn og voksne.

Er du en smule fascineret af mysteriet om Jack the Ripper eller generelt glad for atmosfærefyldte fortællinger, så må du ikke lade dig snyde for Johan Rundbergs medrivende børnekrimi ’Natteravnen’. Som voksen skal du heller ikke lade dig snyde af betegnelsen ”børnekrimi”, for bogen er totalt godt skruet sammen og vanvittigt spændende at læse for alle der er over ca. 9 år og ikke lider af sarte nerver.

Derudover er hovedpersonen, Mika, et særdeles sejt og dejligt bekendtskab. Hun er 12 år og har boet på børnehjemmet på Drottninggatan i Stockholm hele sit liv. Som børnehjemsbarn har man ikke mange privilegier og muligheder, særligt ikke i slutningen af 1800-tallet, hvor historien foregår, derfor er det nødvendigt at finde sin egen måde at overleve på. I den forbindelse er Mika så heldig, at hun har en særdeles skarp hjerne og et falkeblik for detaljer, der gør at hun kan klare sig igennem de fleste problemer og genvordigheder. Hun kommer dog på noget af en farlig opgave, da hun ved skæbnens sammentræf bliver inddraget i en dyster sag om et forældreløst spædbarn, en genopstanden morder og fortidens grufulde hændelser. Mika falder også over oplysninger, der måske kan hjælpe hende med at blive klogere på, hvem hun egentlig er og hvor hun kommer fra.

’Natteravnen’ har, fuldt forståeligt, modtaget både Augustprisen 2021 for årets svenske børne- og ungdomsbog samt Crimetime Awards for årets børnekrimi 2021. Jeg er yderst imponeret over den kvalitet bogen lægger for dagen. Både fordi den er utroligt velskrevet, men også fordi den rummer så mange lag, der gør at børn såvel som voksne lader sig komplet rive med. Persongalleriet er interessant og vækker følelser hos læseren, og atmosfæren er spot on, man føler sig nærmest hensat til Baker Street i tåge og rendestensdunst.

Det er første bog i en trilogi og selvom bogen her er afsluttet og mysteriet opklares, så er der alligevel en lille cliffhanger, der gør at man glæder sig ekstra meget til de næste bøger i serien, der forhåbentlig snart udkommer på dansk.

Turbine
Eva Mosegaard Amdisen
134784237