Når krigen slutter

2018
)

Når krigen slutter

09 nov.18

Bent Hallers har skrevet en stor roman om en kvindes liv og skæbne under besættelsen og i efterkrigstiden. Det er en roman, der går helt ind under huden på læseren.

Bent Haller skriver sig helt ind under huden på læseren i sin roman om den unge Edith fra Bangsbo, der under besættelsen forelsker sig i en østrigsk soldat, bliver gravid og føder en datter. Romanen, der er baseret på hans mors historie, fortæller en gribende og barsk historie om en ung kvinde, der forelsker sig i den forkerte mand. Selv om Ediths historie er omdrejningspunktet for romanen, hører vi også om hverdagen i en arbejderfamilie med mange børn og om sladderen i et lille samfund, hvor alle kender alle.

Edith vokser op i en arbejderfamilie, hvor målet i tilværelsen for drengene er at få et solidt arbejde, så man kan forsørge en familie, og for pigerne at få lært at føre hus, så man kan få en mand og blive forsørget. Skolegang og uddannelse anses for at være fisefornemt og ikke noget for arbejderklassens børn. Edith kommer i huset og klarer sig godt, og på et tidspunkt bliver hun kæreste med Mathis, selv om det ikke den store forelskelse fra hendes side. Det bliver til gengæld den helt store kærlighed, da hun møder den østrigske soldat Helmut. Edith bliver gravid og føder en datter, som hun bliver tvunget til at overlade til sine forældre. Helmut får aldrig set sin datter, for da han vil besøge Edith, bliver han vist bort af familien.

Efter krigen møder Edith Knud Erik, som hun gifter sig med, og med hvem hun får to drengw. Den ældste bliver ligesom forfatteren født i sommeren 1946. Edith bliver dog aldrig rigtig lykkelig og lider i perioder af voldsomme depressioner og angst for at blive arresteret af modstandsbevægelsens folk.

Romanen rummer mange faktuelle ting om besættelsestiden og efterkrigstiden, hvor man gik hårdt efter dem, der havde haft omgang med tyskerne, specielt pigerne. Det lykkes for Edith at slippe for at blive taget, bl.a. fordi hendes gamle kæreste Mathis, der var modstandsmand, beskytter hende. Det betyder dog også, at hun må leve med at Mathias’ kammeret Otto Fane med jævne mellemrum opsøger hende for at tigge om penge. Edith er panisk skræmt af Otto, som hun nærmest opfatter som et spøgelse.

Bent Haller beskriver Bangsbo som et lille samfund, hvor normer og sladder holder den enkelte nede, specielt kvinderne. Man forstår derfor godt Ediths frygt for at bliver taget. For selv om hun hårdnakket holder fast i, at Helmut er østriger, ikke tysker, har det næppe gjort den store forskel for folkedomstolen.

’Når krigen slutter’ kommer næsten samtidig med Iben Mondrups roman ’Vi er brødre’, som også fortæller om tiden lige efter besættelsen i og omkring Frederikshavn. Så meget tyder på, at vi slet ikke er færdige med besættelsestiden og retsopgøret endnu.

Bent Haller fortalte i ’Abelone fra Bangsbo’ sin oldemors historie, og denne gang har han så taget fat på sin mors historie. Han kan som få med sin ofte kradse socialrealisme beskrive dem, der befinder sig på samfundets bund, ligesom han er i stand til at skrive sig helt ind i et kvindeligt univers. Det er en alvorlig bog, men nogle af diskussionerne i familien er trods alt ganske muntre. Det er altid en fornøjelse at læse Bent Haller.

9788711901878
439