Når man har det super

2020
)

Når man har det super af Ninka Reittu

28 jul.20

Kan man få det forkerte ben ud af sengen, og ville is blive lige så hverdagsagtigt som havregrød, hvis man fik det hver dag? Sød og filosofisk bog om følelser, gode og dårlige dage.

Tredje billedbog i finske Ninka Reittus fine og poetiske serie om figurerne Lille og Store, der gennem leg og samtaler får vendt nogle af livets store spørgsmål. I den første bog Du er superelsket handler det om den superkraft, som forældres kærlighed til børn kan være, mens forskellige kropsbilleder udforskes og anerkendes i Min helt egen supernavle. ’Når man har det super’ sætter fokus på, hvordan gode og dårlige dage kan opleves, og hvordan det påvirker humøret.

Det er helt almindelige hverdagsøjeblikke og -situationer, der beskrives, og Lille og Store taler sammen og reflekterer over de forskellige følelser, der opstår. For hvornår er en dag god eller dårlig? Hvad gør én glad eller trist, og hvordan mærkes det indeni? Dårligt humør kan f.eks. føles som en stor sten i maven, men et knus eller et smil hjælper med at få de trælse ting til at skrumpe ind, og en kedelig dag kan pludselig blive sjov, når man bruger sin fantasi. Der er heldigvis også gode dage fyldt med leg, samvær og nærvær, hvor man glemmer tiden eller bliver optaget af små dyr i plænen. Så bobler glæden nede i maven og helt ud i tæerne, og den boblende glæde bliver kun større, når man overrasker en god ven med nybagte kager eller hjælper hinanden og oplever ting sammen.

De charmerende, humoristiske og fantasifulde illustrationer er fulde af liv, og de er holdt i klare farver med gul og sort som de dominerende toner. Lille og Store er et herligt makkerpar, og i denne bog træder der en figur mere ind på scenen, nemlig Stump, der er deres nabo og Lilles gode ven.

Det er en hjertevarm og livsbekræftende lille bog, der er oplagt at bruge som udgangspunkt for samtaler om følelser og humør med børn fra 3-års alderen.

Turbine
Siri Nordborg Møller