Monark og menneske

2021
)

Monark og menneske

20 jan.22

I anledning af Dronningens 50-års regeringsjubilæum udkommer denne interessante biografi med fjorten personlige historier, fortalt af mennesker med en særlig viden om regenten.

Alle historierne i Thomas Larsens biografi er fortalt med den dybeste respekt for Dronningen. De forskellige portrætter giver eksempler på Dronningens kærlighed til historie, kunst og kultur og viser hendes store nysgerrighed og menneskelighed.

Teaterchef Kasper Holten beskriver, hvorledes Dronningen og Det Kongelige Teater har en særlig betydning for hinanden - og at Dronningen ikke går i Det Kongelige Teater af pligt, men af lyst. Erik Norman Svendsen, der har været biskop og kongelig konfessionarius, fortæller om Dronningens åbenhed omkring sin opfattelse af Gud og tro. Statsminister Mette Frederiksen er imponeret over, hvorledes Dronningen har formået at være samlingspunkt for nationen og fortæller, hvordan hun selv er gået fra at være ikke særlig kongetro som barn til nu at støtte monarkiet. Dronning Magrethes veninde Birgitta Hillingsø har kendt Dronningen i mange år og fortæller om, hvordan Dronningen er vokset med sin opgave som Danmarks regent, og hvordan hun har bevaret sin integritet hele vejen.

Det er en begavet og interessant portrætbog, der viser, hvor mange vidt forskellige interesser Dronning Margrethe har, og hvor stor betydning hun har for de mennesker, hvis liv hun på en eller måde berører. Fordi bogen ikke følger traditionelle linjer eller en kronologisk orden, føles den fragmenteret på en meget fin og intensiv måde. Thomas Larsen står bag flere biografier blandt andet De dybeste rødder, hvor Dronningen tager læseren med på ekspedition gennem Danmarkshistorien.

Forsidebilledet er helt særligt. Jan Grarup har indfanget et eventyrligt portrætbillede af Dronningen, hvor hendes samlede udtryk udstråler en rolig afklarethed. Billedet er taget med et kamera fra 1896, teknikken kaldes wetplate, og fremkaldelsen krævede en del kemiske komponenter. Resultatet er det hele værd.

Denne spændende bog for alle med interesse for vores Dronning afsluttes med hendes egne ord om sine 50 år på tronen ledsaget af personlige fotografier.

fjorten fortællinger om dronning Margrethes 50 år som regent
61552294