Mit store dyreatlas

2020
)

Mit store dyreatlas : fantastiske fakta, folde ud-kort, flapper og overraskelser i naturlig størrelse

09 nov.20

Denne smukke fagbog giver spændende muligheder for at lære en masse om dyr fra syv kontinenter og giver indblik i deres unikke miljøer og levevis.

'Mit store dyreatla' præsenterer læseren for en verden af fakta gennem fotografier og illustrationer, der er krydret med grundige beskrivelser af dyr og deres levesteder. Forrest er der smukke tegninger af dyrene samt et verdenskort, der placerer dyrene, hvor de hører hjemme. Bogen fortæller om dyregrupper, inddelt i hvirvel- og hvirvelløse dyr og evolutionen, hvorunder man kan læse i de korte faktabokse om tilpasningsevner og trusler og om, hvordan den sjette massedød allerede er begyndt.

Bogen er opdelt i syv kontinenter: Nord- og Sydamerika, Europa, Afrika, Asien, Australasien, Oceanien og Antarktis, hver med et kort over miljøerne samt illustrerede og fotografiske skildringer af nogle af de dyr, der bor der. Man kan læse om dyr, der lever på frysende iskapper og sneklædte bjergtoppe, i tørre ørkener, dybt i havet eller inde i den tropiske skov. Masser af dyr der flyver gennem luften, klatrer i træer, graver sig ned i jorden, svømmer gennem havene og er på jagt i skoven. Dyrene i bogen er i størrelsesordenen fra de mindste insekter, som er for små til at ses uden et forstørrelsesglas, op til blåhvalen, verdens største dyr, hvis længde overstiger længden på tre busser! Alle dyrene er udstyret med fakta om størrelse, føde, bevaringssstatus og habitater.

Bogen henvender sig til børn i alderen 9-12 år. Det er en virkeligt smuk hardbackbog, der appellerer til flere sanser, fordi man kan interagere med den ved at folde siderne ud og løfte de mange flapper, hvorunder en ny faktaboks dukker frem. Der er flere bøger i serien, men dette er den første, der er oversat.

fantastiske fakta, folde ud-kort, flapper og overraskelser i naturlig størrelse
Carlsen
Annette Lerche Trolle