Mit indre øje

2022
)

Mit indre øje

22 aug.22

Fantastisk flot og uhyggelig graphic novel fra talentfulde Anna Laurine Kornum, der formår at få læseren til både at gyse og tænke.

Bogen indeholder fire forskellige historier, der hver især kan stå alene men samtidigt også er sammenhængende. Historierne handler om en familie og dens opløsning og om, hvordan noget smukt og tilsyneladende uskyldigt kan se helt anderledes ud fra en anden vinkel. Om at døden og forfaldet er tålmodige opportunister, og om at fri vilje måske ikke reelt eksisterer og i hvert fald hurtigt kan blive afsporet af drifter, social arv, og – tør man sige det – skæbnen.

’Mit indre øje’ er en meget smukt illustreret graphic novel om et liv med far og mor og børn, hvor noget går galt, ja rigtigt meget går faktisk galt, og undersidens ulmende råddenskab bliver synlig for både historiernes fortællere og for læseren. Kornum bruger forskellige elementer fra horrorgenren, og der er således rigeligt med mørke, blod, lysende øjne, masker og forvrængede ansigter og ikke mindst sære dyr. Det er både meget flot, men også effektivt i fortællingen; måske fordi disse elementer highlighter, hvor næsten helt skræmmende almindelig resten af historien er. Det er måske netop det, der gør bogen så uhyggelig.

Kornum tager fat i kvindelivet og vender nærmest vrangen ud på det, når hun viser den selvopofrende kærlighed, drømmenes død og det nådesløse forfald. Hun dissekerer familiens opløsning og holder delene op imod et mørkt lys, der ikke nødvendigvis forklarer, men blot fremviser, en uhyggelig almindelig meningsløs gru, hvor uskyld korrumperes, og børnene betaler prisen. Bogens tekst lever op til billedernes høje kvalitet og tilføjer dybde med et poetisk sprog og filosofiske betragtninger, der giver masser af stof til eftertanke. Ubesvarede spørgsmål rumsterer rundt indeni længe efter endt læsning.

’Mit indre øje’ minder mig lidt om den svenske illustrator Simon Stålenhags bog ’Tales from the loop’, der også er både gådefuld, dystopisk og ret uhyggelig, om end den ikke når samme horrorniveau. Anna Laurine Kornums debut har et meget stærkt udtryk på billedsiden, og hun har også et talent for at skrive billeder med sine ord. Tilsammen udgør tekst og billeder et meget helstøbt værk, der er værd at fordybe sig i.

Afart
62730951
9788792624482