Mindelandet - dronningernes erindringer

2019
)

Mindelandet - dronningernes erindringer af Line Wenzel

05 sep.19

En beskyttet prinsesse kastes ud i den virkelige verden, hvor hun både oplever nye sider af sig selv, men også må forholde sig til sin slægts skjulte hemmeligheder i lovende ny dansk fantasy for YA-segmentet.

Danske Line Wenzel debuterer med dette første bind i en planlagt fantasyserie, og det er hun sluppet ganske hæderligt fra. Mennesker med magiske evner har man set så mange gange før, men Wenzel har fundet sin helt egen tolkning af magiens brug: For at kunne bruge magi, skal man afgive et minde for evigt, og den vinkel er vist aldrig set før. Ellers får stemningen og til dels handlingen i bogen en til især at tænke på Tamora Pierce og hendes mange serier om handlekraftige piger.

Prinsesse Tella er tronarving i landet Sunira, og i 17 år har hun levet en beskyttet tilværelse på slottet. Under fejringen af hendes 17 års fødselsdag dukker den ellers landsforviste Melina op på slottet og truer med at afsløre dronning Leonoras hemmeligheder. Tella sendes nu af sin mor afsted for at finde de skjulte ”Dronningernes erindringer”, og pludselig opdager den beskyttede pige en helt anderledes og barsk verden, og samtidig opdager hun også, at hendes tro på, at kun kongefamilien var i besiddelse af magi, er fuldstændig forkert. Tella kommer ud for mange farefulde oplevelser, men undervejs får hun uventet hjælp af den mystiske Tatine, der også har magiske evner og den irriterende med fascinerende sværdkæmper Dristan.

Som nævnt er det en lovende serie, Wenzel har søsat. Læseren bliver både budt på en handlekraftig og interessant hovedperson, spænding og action og magi men også lidt kærlighed. Bogen er tillige velskrevet og handlingen hænger fint sammen, og selvom der er mange ubesvarede spørgsmål og løse ender i plottet, så må man formode, at dette forløses i kommende bind. Det eneste, man måske kunne savne, er en dybere beskrivelse af landet Sunira og de forskellige byer, men det er bestemt en mindre detalje i et ellers ganske fint produkt.

Tellerup
46972937
9788758830988