Min familie har finner, fjer og sko

2018
)

Min familie har finner, fjer og sko af Gerald Durrell

19 mar.18

Gerald Durrells barndomserindringer fra Korfu i 1930erne er varm og herlig læsning. Dette er andet bind i Korfu-trilogien, som lever fuldt ud op til det første.

Her på en iskold martsdag var det virkelig en fornøjelse at læse denne historie fra Korfu i 1930erne, fuld af sol og varme. Familien Durrell boede i Indien, men måtte flytte til det regnvåde England, da faderen døde som 43-årig. Efter nogle kolde, klamme år i Bournemouth beslutter familien at bosætte sig på Korfu. Det bliver fem lykkelige år, især for den yngste, Gerald, der bruger det meste af sin tid på at studere øens dyreliv sammen med sin hund Roger.

Man kan ikke andet end holde af denne skøre familie, den lidt forvirrede, men elskelige mor, de to storebrødre, våbengale Leslie og skribenten Larry, der altid har en herlig, sarkastisk kommentar og søsteren Margo, der har vægtproblemer. Mens Geralds værelse langsomt fyldes op af en ugle, flere hundehvalpe, diverse interessante insekter som skorpioner og specielle edderkopper, udsættes hans omgivelser for det ene og det andet. Dog lykkes det ikke for ham at skaffe sig en bjørn, det er ellers tæt på. Udover dyrene præsenteres læseren også for en række særegne korfioter og de ret vanvittige drukkammerater, som Larry slæber med hjem til husstandens blandede modtagelse.

Bogen består af en række anekdoter, der tilsammen beskriver familiens liv og naturligvis har en sammenhæng. Men de kan også læses som små historier, som det også er tilfældet i den første bog: ’Min familie og andre dyr’. Den udkom første gang i 1956, og efterfølgeren her kom først i 1969. Det sidste bind i trilogien har titlen: ’Gudernes have’, og den udkom i 1979.

Geralds storebror Lawrence er den senere så berømte forfatter, der blandt andet skrev ’Alexandria-kvartetten’. Gerald selv grundlagde foruden sit forfatterskab blandt andet Durrell Wildlife Conservation Trust, der arbejder med bevaring af truede arter. Det er en helt speciel og charmerende familie, som er dejlig at læse om, så det er godt, vi får disse bøger i – endnu en – ny udgave. Trilogien er i øvrigt også filmatiseret med titlen ’The Durrells’ eller på dansk: ’Min familie og andre dyr’.

Lindhardt & Ringhof
Grete Juel Jørgensen
53906966