Mig og min krop

2021
)

Mig og min krop af Charlotte Koldbye

04 maj.21

Er kroppen smart eller mærkelig, og hvad kan vi bruge den til? Find svar og test dig selv i lærerig og humoristisk faktabog om næsten alt om kroppen.

'Mig og min krop' er i bedste Spørge-Jørgen stil bygget op omkring menneskets særlige egenskab, at vi kan undre os, være nysgerrige og undersøge ting sammen. Spørgsmål og atter spørgsmål er derfor også rammen for bogens fire kapitler med hver sit tema – Hvorfor ser min krop ud, som den gør? Hvad har min krop brug for – og hvorfor?, Hvorfor gør min krop sådan? Hvorfor forandrer min krop sig?, der svarer på alverdens spørgsmål om kroppen, dens funktioner og udseende. Intet emne er hverken for stort eller småt til at være med.

Charlotte Koldbye griber fat i det oplagt sjove ved kroppen – prutter, numser, store næser og den slags. Sjove fakta og verdensrekorder om menneskekroppe fascinerer en hel del på bogens 137 sider. Tekstens mange ”Prøv selv”-afsnit inspirerer og lægger op til skægge dyster, hvor man selv og i selskab med sin familie kan afprøve nogle af kroppens muligheder og begrænsninger. Kan du for eksempel slikke dig selv på albuen eller nynne imens du holder dig for næsen? Hvis du kan, er du heldig!

Men det er ikke bare pjat, det hele. Forfatteren tager med al tydelighed sine læsere alvorligt og stiller også nogle af de sværere spørgsmål om sygdomme, livets udløbsdato, kropsnormer, og kønsidentitet. Hvorfor må jeg ikke være tyk? Hvorfor er jeg homoseksuel? Hvorfor kan jeg dø af sygdomme? bliver der eksempelvis spurgt.

Det er helt i tidens ånd og nødvendigt for en moderne børnebog om kroppen at forholde sig til køn, seksualitet og krop på en nuanceret måde, og det lykkes her. På en uhøjtidelig og let facon, der går hånd i hånd med Niels Rolands fine og skægge illustrationer lykkes det at svare på alle spørgsmålene i øjenhøjde med målgruppen på en måde, der alligevel gør bogen tilpas humoristisk hele vejen igennem.

'Mig og min krop' er på ingen måde udtømmende, og det praler den heller ikke af at være. Til gengæld er den virkelig velegnet til at starte samtaler i familien om kroppens stort og småt. Der findes et utal af bøger om kroppen fortalt for børn, men Mig og min krop udmærker sig ved at være særligt velformidlet, nuanceret og bredspektret og er i kombination med illustrationerne en virkelig relevant, lærerig og underholdende bog.

Bogen er velegnet til højtlæsning fra 6-års-alderen og kan læses selv fra ca. 9 år. Charlotte Koldbye har desuden udgivet 'Mig og min hjerne', der også varmt kan anbefales.

Høst
38824074