Mig & Mille - helt i kage

2022
)

Mig & Mille - helt i kage

28 mar.22

Virkelig sjov venindefortælling for store piger, der godt kan lide fis og ballade.

To piger, der begge lyder navnet Mille, mødes, da Mille nummer 2 starter i fortælleren Milles klasse. Pigerne har øjeblikkelig kemi og den samme skøre og lidt grænsesøgende humor, og de er fulde af gode ideer til, hvordan livet kan blive lidt sjovere. Beskrivelsen af de to pigers venskab og hittepåsomhed er underholdende læsning, og bogen bobler over af ren livsglæde, der smitter af på læseren.

To piger mødes, og magi opstår. Veninderne Mille og Mille har et ganske særligt bånd og kan næsten læse hinandens tanker. De er enige om, at livet helst skal være så sjovt som muligt, og finder på en masse fis og ballade for at undgå kedsomhed. Deres skøre påfund går mest ud over deres bageglade lærer Line, men også Milles storebror Jonas står for skud. Han er blevet teenager og har derfor forandret sig, og hans humørsvingninger og interesse for sit udseende har gjort ham mere kedelig og voksen, synes Mille. Pigernes ”pranks” er som regel relativt harmløse, men en dag går det galt, og storebror Jonas bliver rigtigt ked af det. Det er nu op til de to veninder at finde på noget, der kan rette op på skaden, de har forvoldt, så Jonas kan blive glad igen.

Denne sjove bog handler om venskab og fis og ballade, men også om empati og ansvar. Det er en herlig bog med fuld fart på handlingen og ikke et eneste kedeligt øjeblik. Samtidigt virker fortællerens Milles betragtninger om venskab og familie og livet både troværdige og tidssvarende.

Bogen er hurtig at læse og indeholder en sand eksplosion af gakkede tegninger, der minder lidt om Disneys ’Phineas og Ferb’. Tegningerne har megen dynamik med bevægelser og sjove ansigtsudtryk, og det holder tempoet oppe og bringer smilet frem. Der er sjove detaljer og betragtninger fra fortælleren overalt i bogen, og tekst og billeder er blandet på en måde, der virkeligt holder opmærksomheden fanget. Mille og Mille keder sig sjældent, og det kommer læseren heller ikke til at gøre, for de to piger blæser gennem bogen som en hvirvelvind af gode ideer og trækker læseren med sig og smitter med godt humør.

Gutkind
62226471
9788743402114