Meldt savnet

2014
)

Meldt savnet af Linda Castillo

27 okt.14

Lugten af grisestald i varmen blandet med lyden af cikader og amish-folkets enkle levestil tegner baggrunden for fjerde bind af Linda Castillos fængende krimiserie med politichef Kate Burkholder.

Da agent John Tomasetti får overdraget en sag om en række forsvundne unge amish-piger, tøver han ikke med at tilkalde politichef og tidligere amish Kate Burkholder for at få hendes assistance til sagen. Kate takker ja, men spørgsmålet er, om de unge mennesker bare stukket af som et oprør i forbindelse med deres ’rumspringa’ (rumspringa er et fjolleår i amish-samfundet, hvor de unge har lov til at te sig, inden de bliver døbt og tilvælger den enkle levevis) - eller der er sket en forbrydelse. Sagen udvikler sig, flere forsvinder og pludselig er Kate selv inddraget, da hendes barndomsvenindes datter også forsvinder.

Linda Castillo formår at tegne et fint portræt af Kate Burkholder. Vi kommer langt ind under huden på Kates følelser og frustrationer både i forhold til de voldsomme ting, hun oplever gennem sit job og i forholdet til den mørke og altid nystrøgne agent, John Tomasetti. Der tegnes et billede af en meget stærk og stædig kvinde, som samtidig er meget sårbar.

Dette er fjerde bog i serien om Kate Burkholder på dansk, og jeg bliver stadig lige fascineret af hendes beskrivelser af amish-samfundet, naturen og det enkle livs skønhed. Jeg mener dog, at forfatteren bruger for meget plads på at fortælle historien om de tidligere bøger og Kates baggrund og ville hellere se en større udvikling i karaktererne og i deres indbyrdes forhold. Det gør dog, at man ikke behøver læse bøgerne i rækkefølge, for skulle man gå glip af noget, så får man det genfortalt.

Bortset fra dette lille opstød er jeg faktisk ret glad for denne serie, og fjerde bind om Kate Burkholder er rigtig spændende læsning. Linda Castillo formår at holde spændingen og skrue et plot sammen, jeg ikke havde gennemskuet, og jeg glæder mig femte og sjette bog kommer på dansk.

Hr. Ferdinand
Henrik Enemark Sørensen
51294521