Mega uheldigt

2022
)

Mega uheldigt af Rüdiger Bertram og Horst Hellmeier

12 jul.22

Sjov og letlæselig historie i tegneserieform om to drenge, der bliver gode venner, selvom de er vidt forskellige.

Skolens bølle Kalle beder nørden Alex om hjælp, da han ved et uheld har ødelagt skolens hæderkronede trofæ. Sammen kaster de to sig ud i det ene efter det andet forsøg på at skaffe penge, men desværre er de bare mega uheldige hver gang, til læserens store morskab. Med sine sjove tegninger og letlæselige tekst egner bogen sig til de mange 6 til 10-årige, der kan lide sjove bøger.

Kalle og Alex er to drenge, der på overfladen er vidt forskellige typer, og de er da heller ikke venner til at begynde med. Tværtimod. Alex er bange for Kalle, der har ry for at være meget stærk og lidt af en bølle. Alex er den forsigtige, lidt nørdede type, der jævnligt bliver drillet af drenge som Kalle.

En dag beder Kalle Alex om at mødes efter skole, og til Alexs store overraskelse beder Kalle ham om hjælp. Alex indvilliger først og fremmest, fordi han er bange for Kalle. Men han er også lidt nysgerrig, for hvad kan en dreng som Kalle dog have brug for hans hjælp til? Det bliver startskuddet til en forrygende historie om det umage makkerpar, der viser sig at supplere hinanden rigtig godt.

Kalle er kommet til at ødelægge en pokal, der nærmest er en slags helligdom på skolen. Det var ikke med vilje. men bare mega uheldigt. Han satser på at Alex, som han mener er ret klog, kan hjælpe ham med at hitte på en plan for, hvordan de kan erstatte den ødelagte pokal. Det skal selvfølgelig helst gå hurtigt, inden andre lægger mærke til, at den er væk. Alex har heldigvis masser af idéer, og Kalle er med på den værste, så de to drenge kaster sig ud i lidt af hvert i løbet af billedbogen. De bliver både gademusikanter, hundeluftere, og forsøger sig endda med røveri, dog med meget lidt succes. Sammen holder de modet oppe, selv når det på mega uheldig vis går allermest galt. Hver især indeholder de flere og andre kvaliteter, end den anden først troede, og det ender selvfølgelig med et solidt venskab.

De sjove sort/hvide tegninger holder læserens opmærksomhed fanget. Der er ingen beskrivende tekst, blot direkte tale fra personerne, og det gør læsningen meget umiddelbar. Alex og Kalle er to helt almindelige drenge, som er nemme at holde af og med. På mange måder minder historien om de populære Frantz-bøger af Katrine Marie Guldager og serien om drengene Mogens og Mahdi af Kim Fupz Aakeson, begge tegnet af Rasmus Bregnhøi.

En sjov og sympatisk bog om venskab, og om at alle kan rumme mere end det, der kan ses på overfladen. Egner sig til selvlæsning, men også til højtlæsning fra 6 til 10 år.

Turbine
Amalie Mathilde Lindelof